Mijn buren gingen afgelopen week op vakantie. In Nederland, want sinds kort zitten er drie ‘kleintjes’ op de achterbank. Eigenlijk hadden ze al wel willen vliegen, maar uiteindelijk werd er besloten om het toch maar iets dichterbij te zoeken.

Of je nu een weekend weggaat in Nederland, een week op all inclusive of een verre rondreis voor een paar weken gaat maken, het inpakken van de bagage blijft een probleem. Mijn buurman ging als bijrijder met de knieën in z’n nek het dorp uit. Een voordeel, hij kreeg in ieder geval niet te maken met de steeds duurder wordende ruimbagage.

Over een gezin met vijf personen, waarin ikzelf ook ben opgegroeid, gesproken… Ga maar even uitrekenen wat zo’n gezin kwijt is wanneer ze een vliegreis boeken. Dat bedenk ik niet alleen zelf, maar daar krijg ik ook mails over. Het valt op dat de ruimbagage bij verschillende luchtvaartmaatschappijen steeds duurder wordt.

Daarnaast valt het ook op dat er direct sellers zijn waarbij de prijzen van de ruimbagage vaak hoger zijn dan wanneer je rechtstreeks boekt via de airline. Zo viel het een reisagent op dat er bij een direct seller €240 moest worden bijbetaald voor de ruimbagage, terwijl dit in werkelijkheid maar €120 was. Mag je dat dus als partij zelf bepalen hoeveel je mag vragen aan de consument hoeveel ze moeten bijbetalen voor ruimbagage of is het pure oplichting?

De prijzen die je op de billboards ziet en die worden geadverteerd in de krant zijn in mijn ogen ook nog steeds niet de prijzen die je moet betalen wanneer je overgaat tot betalen. Voor de consument elke keer weer een pijnlijke constatering. Ik denk dat alle Nederlandse partijen die aan touroperating doen daarover nog eens beter moeten nadenken. Als ik om mij heen navraag doe, constateer ik dat in ieder geval steeds meer retailers neigen naar het verkopen van de Duitse touroperators, want daar is de ruimbagage in ieder geval in heel veel gevallen inbegrepen bij de boeking.

Stel perk en paal aan al die extra’s die nog bij de geadverteerde prijs komen of adverteer niet met een prijs. Ik begrijp het, als reisbedrijf word je niet goed van alle regeltjes waar een geadverteerde prijs aan moet voldoen, maar de consument wordt gek van alles wat er nog bovenop de prijs komt en van de steeds duurder wordende ruimbagage. Het is misschien een oude discussie, maar steek hem maar in je zak. Of in je koffer…als daar nog plek is.

Arjen Lutgendorf
arjen@travelpro.nl