Er is een petitie aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu om daadwerkelijk actie te ondernemen waardoor Schiphol haar internationale koppositie kan behouden. De petitie werd aangeboden aangezien morgen de ‘Actieagenda Schiphol’ van het kabinet wordt besproken in de Tweede Kamer besproken.
De petitie werd aangeboden door de werkgeversvereniging VNO-NCW, de Schiphol Group, LVNL, luchtvaartmaatschappijen, KLM, EasyJet, KLM Cityhopper, Martinair, Transavia en TUIfly hebben samen met de brancheorganisaties A.C.N. en B.A.R.I.N en de kennisinstellingen TU Delft, NLR en EVO Fenedex. Luchtvaart Nederland is goed voor 370.000 banen en draagt maar liefst €27 miljard bij aan de Nederlandse economie, zo staat te lezen in de toekomstvisie ‘Nederland voor altijd hét knooppunt van de wereld’ van VNO-NCW.
“De mainport is te belangrijk voor de Nederlandse economie om sluipenderwijs te worden ondermijnd en links en rechts voorbij gestreefd te worden door concurrenten uit ambitieuze landen. De lasten voor de luchtvaart in Nederland moeten in lijn gebracht worden met die van de concurrenten”, aldus Hans de Boer (VNO-NCW).
Eén reactie
Wie worden er met die concurrenten uit amitieuze landen bedoeld? Andere airlines, andere airports? Die zijn toch bijna allemaal met Schiphol verbonden en over die business wordt toch ook niet geklaagd? Ook al promoot ik zelf een airline en airport die echt niets met Schiphol te maken hebben, vind ik Schiphol een mooie luchthaven en ben ik daar als Nederlander zeker ook trots op, maar Schiphol is natuurlijk veel te groot voor Nederland zelf. Prachtig dat airport en (home) carriers het zo veel groter hebben gemaakt, echt een staaltje Nederlandse handelsgeest, maar wat is daar anders aan dan wat die “concurrenten uit amitieuze landen” doen?