De KLM-ledenraad van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft gisteravond met een overweldigende meerderheid het KLM cao-akkoord aangenomen. “Met deze cao wordt een grote stap gezet die noodzakelijk is voor de continuïteit van KLM”, zegt VNV-president Steven Verhagen. In TravelPro #37, die vandaag verschijnt, een uitgebreid interview met Pieter Elbers, president-directeur KLM, waarin hij het onder andere heeft over de toekomst van KLM.

De VNV realiseert voor KLM een structurele jaarlijkse besparing van tegen 100 miljoen euro, levert een enorme cash-injectie middels het inleveren van pensioenpremies en verkrijgt in ruil hiervoor participatie van de piloten in het bedrijf. De forse investering van de vliegers draagt bij aan het doel van KLM om het te winnen van (oneerlijke) concurrentie, meer invloed te krijgen in de RvC van Air France-KLM en productie te behouden. In ruil daarvoor zullen de piloten harder werken, middels productiviteitsverhogende maatregelen in de werk- en rusttijdenregelingen, gaat de pensioenleeftijd van 56 naar 58 jaar en worden de salarissen de komende drie jaar bevroren. Het akkoord heeft een looptijd van drie jaar.

Iedereen draagt bij
De onderhandelingen zijn door de piloten zelf gevoerd. Uiteraard vergt een complex akkoord als dit tijd om tot stand te laten komen. Verhagen licht toe: “Van junior tot senior; iedereen draagt bij. Niemand ontspringt hierbij de dans. Uiteindelijk ligt er nu een uniek en evenwichtig bezuinigingspakket. Een historische cao in het teken van de continuïteit van KLM.”

Bestaansrecht
“Het bereikte akkoord is omvangrijk en ingrijpend”, zegt VNV-president Verhagen. “We investeren fors voor de lange termijn. Maar met het doel op de lange termijn voor ogen – een gezonde KLM – geeft deze overeenkomst recht van spreken en draagt het bij aan de slagkracht en het groeipotentieel van het bedrijf binnen Air France-KLM. Het economische bestaansrecht is de enige zekerheid die we gezamenlijk kunnen en moeten realiseren.”