In het tweede kwartaal van 2021 noteerde KLM een operationeel verlies van €185 miljoen, vergeleken met €493 miljoen verlies in dezelfde periode in 2020, toen de coronacrisis in alle hevigheid had toegeslagen. De omzet in het tweede kwartaal bedroeg €1,207 miljard tegen €701 miljoen in 2020. De cijfers over deze periode laten weliswaar een verbetering zien ten opzichte van 2020 maar liggen nog steeds ver beneden de cijfers van voor COVID-19. Desalniettemin markeren ze de belangrijke start van de weg naar herstel.

Voor het eerste halfjaar van 2021 heeft KLM een operationeel verlies van €522 miljoen gerealiseerd bij een omzet van €2,137 miljard. In dezelfde periode in 2020 waren dat een verlies van €768 miljoen en een omzet van €2,841 miljard. De succesvolle focus op kostenbeheersing en de netwerkstrategie om zoveel mogelijk bestemmingen te blijven aanbieden, hebben het negatieve financiële resultaat van passage enigszins gecompenseerd.Het aantal passagiers bedroeg 3,7 miljoen in de eerste zes maanden van 2021. Dat is aanzienlijk lager dan de 6,7 miljoen in het eerste halfjaar van 2020, toen de eerste twee maanden operationeel vrijwel normaal verliepen en daarna de vluchten nagenoeg stil kwamen te liggen.

Grilliger
Pieter Elbers (President-directeur & CEO van KLM): “De resultaten van het eerste halfjaar laten een nogal divers beeld zien, maar de eerste tekenen van herstel zijn duidelijk zichtbaar. Met name in de eerste maanden heeft het totale passagiersvervoer te maken met een vertraging in het herstel. Tegelijkertijd zie je onverkort sterke vrachtresultaten, een scherpe focus op de kosten, NOW-steun en vanaf de zomerperiode ook herstel van het Europese passagiersvervoer. De coronacrisis duurt langer en verloopt grilliger dan verwacht. Het is daarom des te belangrijker om als bedrijf wendbaar en innovatief te zijn en blijven. Dat doen we onder andere door het netwerk uit te breiden met bestemmingen waar we het eerste herstel van de vraag verwachten. De wendbaarheid, veerkracht en veelheid aan initiatieven van KLM-collega’s in de afgelopen zes maanden hebben ons geholpen de verliezen te beperken. Daarnaast wordt er blijvend geïnvesteerd in digitalisering, klantenservice, duurzaamheid en product om te zorgen dat KLM gereed is voor de weg naar herstel.”

Herstel
Het verwachte herstel kwam pas aanzienlijk later gedurende het eerste halfjaar van 2021, door de golfbewegingen van de corona-epidemie en de strenge reisrestricties die als gevolg daarvan werden opgelegd, waaronder de testverplichting ook voor transferpassagiers in Nederland. Dat maakte klanten onzeker om te boeken. Ook zijn de strenge inreisrestricties in veel Aziatische landen en de beperkingen voor Europeanen voor de Verenigde Staten nog van kracht.