Amadeus heeft Pyton Travel Technology (Waverunner en Smart Shopping) voor 100% overgenomen, dat is vandaag bekend gemaakt door beide partijen tijdens een persconferentie. De naam Pyton blijft met als toevoeging ‘powered by Amadeus’.

Peter Boneschansker, de huidige CEO van Pyton, wordt general manager en gaat rapporteren aan Luc Pannecoeck die general manager Amadeus Benelux blijft en managing director van Pyton wordt. Amadeus versterkt met de overname haar positie op de Nederlandse markt.

Consolidatie
“Pyton is al een paar jaar aan het snuffelen. Ik liep op de ITB en zag twee hallen gevuld met aanbieders in technologie. Ik dacht: dit kan niet zo doorgaan. Dit zal zich ontwikkelen tot één hal met tien spelers en Pyton moet één van die tien spelers zijn. Dat hebben we gedaan door zelfstandige producten te ontwikkelen voor autonome groei en door partnerships te zoeken. Amadeus kenden we al heel lang en wij hebben het al zo’n drie jaar over de samenwerking. Uiteindelijk heeft dit zo’n anderhalf jaar geduurd. Je ziet in de hele reisbranche consolidatie optreden. Je moet bij de grote jongens zitten als je mee wilt blijven doen en dat zitten wij nu”, zo laat Boneschansker weten.

Content
“Het leisure segment wordt een steeds belangrijkere branche voor Amadeus en met de producten en uitgebreide managementexpertise van Pyton kunnen wij ons aanbod aan onze klanten verruimen en hen bijstaan in hun bedrijfsontwikkeling”, aldus Luc Pannecoeck, General Manager Amadeus Benelux. “De producten van Pyton zijn schaalbare maatwerkoplossingen voor verschillende markten, zodat we ons marktaandeel ook buiten het technologisch geavanceerde Nederland kunnen uitbreiden. Daarnaast willen we de positie van Pyton in Nederland verder uitbouwen en de Smart Shopping (dynamic packaging tool) introduceren op de Belgische markt. Dat is de eerste stap op weg naar internationalisering. Daarnaast stelt Pyton reisagenten in staat hun aanbod uit te breiden door de belangrijkste lowcost-maatschappijen op te nemen in hun Elsy Arres-oplossing. Andersom kan Amadeus de beschikbaarheid en prijzen van lijndienstvluchten koppelen aan de systemen van Pyton.” Door het wederzijds integreren van content is het in de toekomst mogelijk dat pakketreizen boekbaar zullen worden in Amadeus. Pannecoeck: “Amadeus focust zich op vluchten, autohuur en hotels. Voor dynamic packaging is meer nodig. We zijn wel aan het ontwikkelen, maar als een groot bedrijf zoals Amadeus is, gaat dat trager. Pyton is op dit gebied ver en heeft een eigen standaard ontwikkeld, touroperators geïntegreerd en kan verschillende soorten content aanbieden op een flexibele manier. Tel daar de Elsy Arres-tool bij op en je hebt de toegevoegde waarde van Pyton voor Amadeus.”

Juiste tools
Boneschansker: “Deze overname betekent goed nieuws voor de reisbranche in de Benelux, die zeer dynamisch is en zich snel ontwikkelt. Door de expertise en producten van Amadeus en Pyton te combineren, beschikken we over al de juiste tools om de uitdagingen van de veranderende markt aan te gaan en de branche beter dan ooit van dienst te kunnen zijn.” Boneschansker gaat het integratieproces intensief begeleiden. “Dat is een behoorlijke klus die waarschijnlijk één tot anderhalf jaar gaat duren.” Het is nog niet bekend wat Boneschansker daarna gaat doen. “Misschien iets anders binnen Amadeus. Ik weet het nog niet.”

Lufthansa
Door deze overname heeft Amadeus technologie in handen om de GDS-toeslag van Lufthansa te omzeilen. Pannecoeck: “Elsy Arres werkt op basis van directe links met airlines. We moeten ons alleen afvragen of we die technologie überhaupt moeten en willen inzetten bij dit soort ontwikkelingen. Distributie is namelijk onze core business, maar wij steunen de reisbranche wel in deze kwestie. Maar het gaat feitelijk niet om de distributiekosten, het draait allemaal om de ownership van de klant.”

Foto: Peter Boneschansker en Luc Pannecoeck.