Qantas evolueert het eigen distributiemodel door een modernisering van de manier waarop reisagenten tarieven boeken en gepersonaliseerde ervaringen aan klanten leveren.

Het Qantas Channel is onderdeel van een bredere digitale strategie voor het verbeteren van de boekingssystemen van Qantas en is een nieuwe overeenkomst tussen de luchtvaartmaatschappij en reisbureaupartners. Het is te gebruiken vanaf 1 augustus 2019 en biedt toegang tot het meest uitgebreide aanbod van Qantas-tarieven, producten en informatie voor reisagenten. De aankondiging volgt de lancering van het Qantas Distribution Platform (QDP) in 2018, waarmee de nationale luchtvaartmaatschappij van Australië vooroploopt in de regio Azië-Stille Oceaan door optimaal gebruik te maken van de waarde die de New Distribution Capability (NDC) van IATA kan leveren aan luchtvaartmaatschappijen, handelspartners en klanten.

Reisorganisaties die zich inschrijven voor het Qantas Channel krijgen de mogelijkheid om klanten een groter aanbod aan tarieven en nieuwe inhoud via het NDC-geschikte Qantas Distribution Platform te kunnen bieden. Dit is momenteel niet beschikbaar via traditionele indirecte boekingssystemen. Qantas is trots op de aankondiging van de samenwerkingsverbanden met de grootste Global Distribution Systems, Sabre, Amadeus en Travelport. Dit maakt het mogelijk om het Qantas Channel wereldwijd aan reisbureaus te kunnen bieden via deze kanalen. Daarnaast werkt Qantas samen met andere regionale GDS-partners aan het leveren van het kanaal.

Een meerderheid van de belangrijkste reisbureaupartners van Qantas heeft wereldwijd ingestemd met deelname aan het Qantas Channel, inclusief: Flight Centre, Helloworld, Corporate Travel Management, Carlson Wagonlit Travel, ATPI Voyager, CT Connections, Expedia Group, Egencia, Webjet, Consolidated Travel Group, Virtuoso en Express Travel Group. Qantas werkt de komende maanden samen met andere reisbureaus aan hun registratie.

De reisagenten die zich niet registreren voor het Qantas Channel moeten waarschijnlijk een Channel Fee betalen en hebben daarnaast niet langer toegang tot de breedste reeks traditionele tarieven die via indirecte kanalen of nieuwe inhoud vanaf 1 augustus 2019 beschikbaar zijn via het Qantas Distribution Platform.