De Rabobank gaat, om schade en ongemak als gevolg van skimming te voorkomen, vanaf 1 juni 2012 betaalpassen van particuliere klanten standaard blokkeren voor gebruik buiten Europa. Met deze betaalpassen kan straks alleen buiten Europa gepind worden als de klant hier bewust voor kiest. Klanten kunnen dus zelf de blokkade opheffen en de pinmogelijkheid per werelddeel (tijdelijk) aanzetten. Doet de klant niets, dan staat de pas automatisch uit. De Rabobank denkt hiermee de schade als gevolg van skimmen tegen te kunnen gaan.

Skimmen levert klanten veel ongemak op. Met illegaal verkregen gegevens nemen criminelen bij geldautomaten buiten Europa geld op, het zogenoemde “cashing”. In 2011 bedroeg de totale schade voor de Nederlandse banken circa 39 miljoen euro. Bij circa 24.000 klanten van de Rabobank werd in dat jaar geld van de rekening gehaald.

Rik Op den Brouw, directeur Particulieren Rabobank Nederland: “In het buitenland heeft een aantal banken deze manier van landenblokkade al ingevoerd. De resultaten hiervan zijn goed. Het aantal fraudegevallen is sterk gedaald en de reacties van de klanten zijn over het algemeen positief. We verwachten dat deze maatregel ook in Nederland zal leiden tot aanmerkelijk minder schade als gevolg van skimming”.

Om te voorkomen dat klanten straks tot hun verrassing buiten Europa niet kunnen pinnen, zullen de klanten vanaf 7 mei op diverse manieren geïnformeerd worden (bijvoorbeeld via www.rabobank.nl/betaalpasinstellen). Een klant die tijdens verblijf buiten Europa toch niet kan pinnen, kan zelf via internetbankieren of na een telefoontje naar de lokale bank dan wel Interhelp direct weer geld opnemen.