“Luchtreizigers zijn onnodig bang gemaakt”, zo laat Petra Kok (Head of Communications & Spokesperson TUI Nederland) desgevraagd aan TravelPro weten als reactie op het in De Telegraaf verschenen artikel ‘Lek in tank Dreamliner’. TUI fly had 19 januari jl. te maken met een vertraging die werd veroorzaakt door een druppelende brandstoftank.

“Dit is net voor vertrek geconstateerd. Er moest eerst een controle worden uitgevoerd, want hoe klein het defect ook lijkt; veiligheid gaat voor alles. Op geen enkel moment is er enig gevaar geweest voor de passagiers en crew, veiligheid in de lucht is onze allergrootste prioriteit. Het bleek uiteindelijk om een relatief onschuldig defect te gaan, maar dat wisten wij niet op voorhand en veiligheid krijgt voorrang boven punctualiteit”, aldus Kok.

Daarnaast laat Kok weten dat er langer de tijd nodig was om alles goed te kunnen controleren en herstellen, waarop voor passagiers direct een ander vliegtuig werd gecontracteerd. “Dit vliegtuig kon pas de volgende ochtend aanwezig zijn. Deze passagiers zijn die nacht in een hotel nabij Schiphol ondergebracht en hebben we maaltijden en onderdak geboden. Hetzelfde geldt voor de reizigers die op de bestemming waren; die verbleven ook een nacht langer in hun hotel ter plaatse. Pas na uitgebreide inspectie bleek dat de lekkage was ontstaan door een fout tijdens de productie van dit toestel bij Boeing.”

“Helaas kan dit wel leiden tot vertraging en minder comfort voor onze reizigers, wat wij bijzonder betreuren”, aldus Kok. “Wanneer reizigers een compensatie aanvragen vanwege het ongemak dat voortkomt uit een vertraging, voldoet TUI aan haar verplichtingen en betaalt dat uit. In een beperkt aantal gevallen zijn er echter buitengewone omstandigheden waarop een luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen. Dat is nu het geval.”

TUI fly heeft nog twee Dreamliners, die hebben dit euvel echter niet. Kok: “In de luchtvaart gaat veiligheid voor alles. Onze Dreamliners worden, net als elk ander vliegtuig, elke aankomst en vertrek gecontroleerd door onze technische dienst. Niet alleen op Schiphol, maar ook in het buitenland gebeurt dat; ofwel door onze eigen technische dienst in het buitenland, ofwel door een gecontracteerde, en voor Boeing 787 gecertificeerde onderhoudsdienst. Daarnaast is er een regulier onderhoudsprogramma, dat nauwgezet beschreven is door de fabrikant en goedgekeurd door internationale en Nederlandse autoriteiten.”