Nieuws

Reactie TUI op ‘Lek in tank Dreamliner’: “Luchtreizigers onnodig bang gemaakt”

“Luchtreizigers zijn onnodig bang gemaakt”, zo laat Petra Kok (Head of Communications & Spokesperson TUI Nederland) desgevraagd aan TravelPro weten als reactie op het in De Telegraaf verschenen artikel ‘Lek in tank Dreamliner’. TUI fly had 19 januari jl. te maken met een vertraging die werd veroorzaakt door een druppelende brandstoftank.

“Dit is net voor vertrek geconstateerd. Er moest eerst een controle worden uitgevoerd, want hoe klein het defect ook lijkt; veiligheid gaat voor alles. Op geen enkel moment is er enig gevaar geweest voor de passagiers en crew, veiligheid in de lucht is onze allergrootste prioriteit. Het bleek uiteindelijk om een relatief onschuldig defect te gaan, maar dat wisten wij niet op voorhand en veiligheid krijgt voorrang boven punctualiteit”, aldus Kok.

Daarnaast laat Kok weten dat er langer de tijd nodig was om alles goed te kunnen controleren en herstellen, waarop voor passagiers direct een ander vliegtuig werd gecontracteerd. “Dit vliegtuig kon pas de volgende ochtend aanwezig zijn. Deze passagiers zijn die nacht in een hotel nabij Schiphol ondergebracht en hebben we maaltijden en onderdak geboden. Hetzelfde geldt voor de reizigers die op de bestemming waren; die verbleven ook een nacht langer in hun hotel ter plaatse. Pas na uitgebreide inspectie bleek dat de lekkage was ontstaan door een fout tijdens de productie van dit toestel bij Boeing.”

“Helaas kan dit wel leiden tot vertraging en minder comfort voor onze reizigers, wat wij bijzonder betreuren”, aldus Kok. “Wanneer reizigers een compensatie aanvragen vanwege het ongemak dat voortkomt uit een vertraging, voldoet TUI aan haar verplichtingen en betaalt dat uit. In een beperkt aantal gevallen zijn er echter buitengewone omstandigheden waarop een luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen. Dat is nu het geval.”

TUI fly heeft nog twee Dreamliners, die hebben dit euvel echter niet. Kok: “In de luchtvaart gaat veiligheid voor alles. Onze Dreamliners worden, net als elk ander vliegtuig, elke aankomst en vertrek gecontroleerd door onze technische dienst. Niet alleen op Schiphol, maar ook in het buitenland gebeurt dat; ofwel door onze eigen technische dienst in het buitenland, ofwel door een gecontracteerde, en voor Boeing 787 gecertificeerde onderhoudsdienst. Daarnaast is er een regulier onderhoudsprogramma, dat nauwgezet beschreven is door de fabrikant en goedgekeurd door internationale en Nederlandse autoriteiten.”

© 2018, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

3 Reacties

  1. D-men
    17 maart 2018 at 11:22

    @ J.P. de Sera

    Wat een onzin, of het nou 1 uur voor schema vertrektijd, 1 uur na schema vertrektijd of 3 dagen na schema vertrektijd is.. Het vliegtuig gaat pas weg als de technische dienst hiervoor goedkeuring heeft gegeven. Dit is een vast onderdeel van de gereedheidsprocedure voor vertrek. Sterker nog, indien deze inspectie niet gebeurd is MAG een vliegtuig niet eens opstijgen. Al is het 10 uur na vertrek.

    Ik begrijp dat vertraging vervelend is, maar volgens mij is veiligheid veel belangrijker.

  2. rob
    16 maart 2018 at 16:51

    Info : Er is een groepsapp met een stuk of 20 medepassagiers. Een aantal hebben goedkeuring op hun claim via de klantenservice, bij een aantal word het bovenstaande reden gebruikt om de claim af te wijzen. We zaten allemaal in hetzelfde vliegtuig. Ook kan ik hier geen klacht over indienen omdat passagiers die zijn goedgekeurd hun reserveringsnummer niet willen geven. (Begrijp ik ook volledig, door een klacht lopen zij misschien hun geld mis.)

    Dit is een stukje informatie waar je meer over kunt lezen op :

    https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=19&p=2519713

  3. J.P. de Sera
    16 maart 2018 at 15:26

    Volgens de brief die de vertraagde passagiers van TUI kregen zou het defect volgens Boeing al bij andere toestellen van het type 787 zijn geconstateerd. Nu wordt dit weer ontkend. Wie spreekt de waarheid?
    Overigens: Het defect is pas geconstateerd NA de officiële vertrektijd, niet ervoor. Alle passagiers zaten al in het toestel. Er werd door de captain nog een aanvullende vertraging aangekondigd; wij moesten in het toestel blijven wachten. We zouden 3 kwartier later vertrekken omdat er nog vertragingen waren op basis van de grote problemen op Schiphol de vorige dag. Was deze onverwachte vertraging er niet geweest, waren wij met het defect opgestegen. Op geen enkel moment gevaar is derhalve toeval…

Vorige bericht

KLM introduceert nieuw interieur Airbus 330-200

Volgende bericht

Aviareps Around the World Workshop

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.