De Rechtbank van Amsterdam heeft de ANVR in het gelijk gesteld in een vonnis van 8 november tegen Royal Air Maroc (RAM) over het niet (op tijd) terugbetalen van tickets vanwege vluchtannuleringen. De rechter oordeelde dat het door de RAM gevoerde voucher/refund beleid onrechtmatig was en dat tevens de gehanteerde termijn tot volledige terugbetaling onrechtmatig was. De RAM moet rente over de vorderingen te betalen en is veroordeeld tot betaling van de proceskosten.

Niet op alle punten ging de rechter met de argumenten van de ANVR mee. Voor zover ANVR de vorderingen tot betaling had ingesteld namens de individuele passagiers zijn deze afgewezen omdat onvoldoende was aangetoond dat de vordering in opdracht van en als vertegenwoordiger van de passagiers waren ingesteld (naast machtigingen is ook een kopie paspoort of ander bewijs nodig dat het machtigingsformulier door hen was ondertekend).

De bodemprocedure werd vorig jaar door de ANVR en 14 reisagenten aangespannen tegen Royal Air Maroc (RAM) vanwege de in eerste instantie weigerachtige en later zeer trage terugbetaling van refunds aan ANVR leden. Deze klacht betrof zowel tickets die als los vliegticket waren verkocht als tickets die onderdeel waren van een pakketreis.

Een incident opgeworpen door RAM die stelde dat de Nederlandse rechter niet bevoegd was om deze rechtszaak te behandelen zorgde voor vertraging maar hield inhoudelijk geen stand zodat de procedure ook inhoudelijk voortgezet kon worden.

In de laatste maand voorafgaand aan het vonnis bleek dat RAM alle restituties inmiddels had voldaan. ANVR heeft besloten de procedure niet in te trekken maar voort te zetten. ANVR vorderde enkele verklaringen voor recht dat kort gezegd het gedrag van RAM onrechtmatig was (aangezien een dergelijke uitspraak behulpzaam kan zijn bij eventuele toekomstige scenario’s) en vorderde de wettelijke rente voor de te laat betaalde restituties.

Zoals gezegd heeft de rechtbank in het vonnis van 8 november 2021 inderdaad verklaart voor recht dat het door RAM gehanteerde beleid t.a.v. vouchers en refunds onrechtmatig was en dat de gehanteerde terugbetalingstermijn onrechtmatig was. RAM is tevens veroordeeld in de wettelijke rente en de proceskosten. Het bedrag dat ziet op de proceskosten zal door de ANVR worden aangewend om een klein deel van de kosten van de procedure te dekken.

Adj.dir. Walter Schut van de ANVR: “De ANVR is destijds met agenten de procedure gestart omdat diverse airlines waaronder RAM het vertikten de consument en touroperator op tijd terug te betalen. De procedure en dreiging hiermee richting andere airlines heeft de terugbetalingen zeker versneld en dat is de eerste winst geweest. De uitspraak nu bevestigt dat wij als ANVR dit soort procedures namens de leden kunnen voeren, en ook met succes kunnen afronden. Dank uiteraard aan onze luchtvaartadviseur mr. Peter Vos en ANVR-advocaat mr. Judith Tersteeg voor het vele werk. Het is niet voor niks geweest”.