NBTCIn 2012 brachten iets meer dan drie miljoen Duitsers een toeristisch of zakelijk bezoek aan Nederland. De grens van drie miljoen Duitse gasten werd hiermee voor het eerst doorbroken. Het NBTC verwacht voor 2013 dat de groei van het aantal Duitse bezoekers verder doorzet. Duitsland is altijd al het belangrijkste herkomstland voor het inkomend toerisme naar Nederland geweest. In 1995 bezochten zo’n 275.000 Duitsers Nederland en dat aantal is voortdurend gestegen. In 2012 brachten iets meer dan 3 miljoen Duitsers een toeristisch of zakelijk bezoek aan Nederland. NBTC verwacht dat in 2013 het aantal Duitse bezoekers zo’n 2% groeit ten opzichte van 2012. Hiermee komt het aantal Duitse bezoekers dit jaar uit op bijna 3,1 miljoen bezoekers.

Uit een Holland imago onderzoek is het volgende naar voren gekomen zo zegt: Anouk Susan, manager NBTC-vestiging Duitsland: “Er zijn verschillende redenen waarom Duitsers Nederland aantrekkelijk vinden als vakantiebestemming. Het is dichtbij, goed bereikbaar, familievriendelijk en gastvrij. Uit het recente Holland Imago Onderzoek blijkt dat Duitsers de Nederlandse natuur en het landschap zeer waarderen. Daarnaast vinden ze dat er naast Amsterdam veel te doen is. De bekende Hollandse iconen kaas en tulpen zijn -nog steeds- de eerste associaties die Nederland oproept, gevolgd door water, polder en kust. Als meest positieve kenmerken van ons land worden ‘Nederland fietsland’, kaas, kust en zee genoemd. Verder vinden Duitsers Nederlanders tolerant, vriendelijk, ondernemend en gastvrij.”