Het lijkt erop dat regels er niet meer zijn om nageleefd te worden. Het gaat steeds vaker om de interpretatie.

Ik blijf met vragen zitten waar ik maar geen (bevredigend) antwoord op krijg. Vooruitlopend op de discussie vrijdagmorgen tijdens het ANVR Congres over het verdwijnen van de Oad, dien ik bij deze mijn vraag maar vast in.

Wat is een regel als die niet wordt nageleefd? Oad heeft een jaarverslag geleverd zonder de gewenste accountantsverklaring, dat betekent volgens de regels dat het SGR lidmaatschap opgezegd dient te worden, want zij voldeden namelijk niet aan de gestelde eisen. SGR stelt dat er redenen waren om dat niet direct te doen, de schade zou voor SGR dan veel hoger zijn dan als dat op een later tijdstip zou gebeuren.

Inderdaad lager voor SGR, maar niet voor de reisbranche in zijn totaal. In het buitenland is de schade niet te overzien en in Nederland zijn ondermeer de KLM ,TUI ,Sunair, de Jong Intra Vakanties, Kuoni en ga zo maar door ernstig gedupeerd. Een groot deel van deze schade zou niet ontstaan zijn!

Wat te denken van de misgelopen bonussen van reisagenten, die hadden een keuze kunnen maken voor een andere partner. Een gigantische som geld is er misgelopen doordat bedrijven hun aanvulling van Fair naar Care nooit meer zullen ontvangen.

Is mijn stelling juist dat regels onduidelijk worden als het om veel geld gaat? Wie neemt deze beslissing en op basis waarvan? En hoe staat het met de betrouwbaarheid van SGR als men er niet 100% op kan rekenen dat gemaakte afspraken (regels) nageleefd worden? Ergo, is iedere SGR deelnemer een financieel betrouwbare partner?

Volgens mij is het kwaad geschied, iedere SGR deelnemer weet nu dat de regels verschillend geïnterpreteerd worden, dat is bij Oad ook gedaan. En die reisagenten die geen vergoeding ontvingen, omdat er ergens op de factuur een regeltje ontbrak, zullen nu al helemaal geen begrip meer hebben voor de situatie.

Er moet worden gerepareerd, hoe en door wie?
Ik heb er zin in!

Tom van Apeldoorn

t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl