Het lijkt erop dat regels er niet meer zijn om nageleefd te worden. Het gaat steeds vaker om de interpretatie.
Ik blijf met vragen zitten waar ik maar geen (bevredigend) antwoord op krijg. Vooruitlopend op de discussie vrijdagmorgen tijdens het ANVR Congres over het verdwijnen van de Oad, dien ik bij deze mijn vraag maar vast in.
Wat is een regel als die niet wordt nageleefd? Oad heeft een jaarverslag geleverd zonder de gewenste accountantsverklaring, dat betekent volgens de regels dat het SGR lidmaatschap opgezegd dient te worden, want zij voldeden namelijk niet aan de gestelde eisen. SGR stelt dat er redenen waren om dat niet direct te doen, de schade zou voor SGR dan veel hoger zijn dan als dat op een later tijdstip zou gebeuren.
Inderdaad lager voor SGR, maar niet voor de reisbranche in zijn totaal. In het buitenland is de schade niet te overzien en in Nederland zijn ondermeer de KLM ,TUI ,Sunair, de Jong Intra Vakanties, Kuoni en ga zo maar door ernstig gedupeerd. Een groot deel van deze schade zou niet ontstaan zijn!
Wat te denken van de misgelopen bonussen van reisagenten, die hadden een keuze kunnen maken voor een andere partner. Een gigantische som geld is er misgelopen doordat bedrijven hun aanvulling van Fair naar Care nooit meer zullen ontvangen.
Is mijn stelling juist dat regels onduidelijk worden als het om veel geld gaat? Wie neemt deze beslissing en op basis waarvan? En hoe staat het met de betrouwbaarheid van SGR als men er niet 100% op kan rekenen dat gemaakte afspraken (regels) nageleefd worden? Ergo, is iedere SGR deelnemer een financieel betrouwbare partner?
Volgens mij is het kwaad geschied, iedere SGR deelnemer weet nu dat de regels verschillend geïnterpreteerd worden, dat is bij Oad ook gedaan. En die reisagenten die geen vergoeding ontvingen, omdat er ergens op de factuur een regeltje ontbrak, zullen nu al helemaal geen begrip meer hebben voor de situatie.
Er moet worden gerepareerd, hoe en door wie?
Ik heb er zin in!
Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl
5 reacties
Het SGR bestaat uit een zak geld dat maar eenmaal uitgegeven kan worden. Om vlak voor hoogseizoen een zeer groot faillissement te voorkomen, is het SGR flexibel omgegaan met de regels. Had het SGR vlak voor hoogseizoen OAD uit het SGR gegooid (had gekund), dan was OAD toen failliet gegaan met daarbij ook veel reisbureaus. De schade toen was veel groter geweest dan de schade nu. Het SGR heeft wederom verstandig gehandeld.
Tom,
Goede stelling. Past trouwens helemaal in het huidige beeld van falende toezichthouders. Denk DNB etc. Het grote moddergooien of zo je wilt zwartepieten is begonnen. Bij een dergelijk debacle zijn er meerdere partijen betrokken die beter hadden moeten weten. De schuld bij 1 partij neerleggen is een beetje simpel en terecht roep je deze vraag op.
Ben benieuwd wat de SGR hierover heeft te melden
Naar alle waarschijnlijkheid was de schade van bijvoorbeeld TUI, maar ook andere reisorganisaties en airlines ook hoger uitgevallen als het faillissement eerder in het jaar was gevallen. Maar er zijn ongetwijfeld partijen te vinden, bijvoorbeeld leveranciers (en reisagenten die nog een commissie- of bonusvordering hebben) voor wie dat niet geldt. SGR kennende zal die zich juridisch adequaat hebben ingedekt, maar het kan voor belanghebbenden natuurlijk geen kwaad om daar nog even goed naar te kijken.
Ik wens iedereen een goed debat en een goed congres! Steven
Eindelijk iemand die inziet dat reisagenten ook een beste (ongedekte) scheur in de broek hebben. Maar goed dat niet iedereen op directe incasso stond bij Oad, by The way! (?)
Goeie column Tom !
Tom,
De SGR moet meer informatie vrijgeven over de reisorganisaties m.b.t. de accountantsverklaring. Ook strengere (maandelijks/kwartaal) controles bij grote reisorganisaties.
Bij de deelnemersinformatie op de site van de SGR:
SGR deelnemer: OAD
Jaarrekening ingediend: ja
Accountantsverklaring: nee