De registratiemogelijkheid voor gestrande reizigers via bijzonderebijstandbuitenland.nl wordt vanaf vanmiddag (woensdag 8 april, 17:00 uur Nederlandse tijd) stopgezet, omdat er zich bijna geen nieuwe reizigers meer melden bij Bijzondere bijstand buitenland en men maatwerk wil kunnen blijven geven aan gestrande Nederlandse reizigers.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat het bereikbaar blijft voor Nederlanders in nood via het 24/7 Contact Center. “De reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid blijven zich ook de komende tijd inzetten om zoveel mogelijk gestrande reizigers met vluchten naar Nederland terug te halen.”
Wie zichzelf al een tijd geleden heeft opgegeven via de website heeft als het goed is inmiddels een email of een telefoontje ontvangen van het Bijzondere bijstand buitenland-team. “We proberen u zo snel mogelijk te helpen. Afhankelijk van de lokale situatie kan het soms langer duren voordat u thuis bent. Houd rekening met het scenario dat het de komende tijd niet mogelijk is om vanaf uw locatie vluchten naar Nederland te organiseren. Blijf wel letten op eventuele commerciële vluchtmogelijkheden die soms nog worden georganiseerd. Als terugkeer nog niet mogelijk zou zijn, wordt u aangeraden te zoeken naar mogelijkheden voor een voortgezet veilig verblijf in het land. Als u daarbij ondersteuning nodig heeft, kunt u contact opnemen met de ambassade.”
Wie nog geen email heeft ontvangen en ook nog niet is gebeld, wordt aangeraden contact op te nemen met +31 247 247 247. “Indien terugkeer nog niet mogelijk zou zijn, wordt u aangeraden te zoeken naar mogelijkheden voor een voortgezet veilig verblijf in het land. Indien u daarbij ondersteuning nodig heeft, kunt u contact opnemen met de ambassade.” Voor wie het niet is gelukt om zich op bijzonderebijstandbuitenland.nl te registeren voor woensdag 8 april 17.00 uur wordt aangeraden te bellen naar +31 247 247 247 (bereikbaar 24 uur per dag, 7 dagen in de week).