“Reisagenten hebben zichzelf uit de markt geprijsd. Ze knopen een reis in elkaar en je krijgt één prijs, maar je hebt geen idee waar je wat voor betaalt. Het feit is, en dat weet ik uit eerste hand, dat sommige hotels €200 kosten als ik ze wil boeken, maar als een reisagent ze inkoopt kosten ze €100. Die reisagent zal tegen mij zeggen dat het een fantastisch hotel is, maar dat is helemaal niet waar. Het is gewoon een hotel waar ze heel veel geld op kunnen verdienen”, aldus Jochem Wijnands, oprichter van het peer-to-peer boekings-/reisplatform TRVL.

“Daardoor zit ik in een hotel, omdat mijn reisagent er veel geld aan kan verdienen. Ik denk dat dat fundamenteel verkeerd is. Ik moet in het beste hotel komen, want het is mijn vakantie, ik ga er met mijn gezin naartoe en ik moet een fantastische ervaring hebben. Dat zou de prioriteit moeten zijn van de reisagent.” Met TRVL wil Wijnands “iedereen, alle (amateur) reisagenten, stimuleren, helpen en belonen om elkaar reisadvies te geven om zo jouw reizen beter te maken. En ook terug naar het Lonely Planet gevoel. Het gevoel dat de reiziger voorop staat. Dat is nu ver te zoeken.”

Met TRVL wil Wijnands iedereen toegang geven tot de zogenaamde ‘industry rates’. “Wij zijn allemaal onze eigen reisagent. Als ik voor mijn gezin een reis boek, dan ben ik een reisagent voor mijn gezin. Ik doe alle research, alles wat de reisagent doet. Daar ben ik gerust 40 uur mee bezig, mag ik dan alstublieft die commissie die de reisagent normaal gesproken krijgt? Ik wil ook worden beloond, want waarom zou ik 10% betalen voor een reisagent die er niet is. Er zijn genoeg reisagenten doen aan marging-hunting doen. Die willen zoveel mogelijk geld verdienen en dat snap ik wel, maar dat is geen goede service. Daarnaast kan een reisagent gewoon niet elke bestemming goed kennen en jou de beste tips geven. We leven in een tijd waar je dit kunt oplossen door reizigers die bestemmingen goed kennen elkaars vragen te laten beantwoorden. Sorry dat ik het zeg, ik zou willen dat het anders was, maar de reisagent sterft een langzame dood. Het is een marginale beroepsgroep aan het worden die zich de afgelopen twintig jaar niet heeft kunnen herontdekken en niks nieuws heeft bedacht. Ze hadden best met z’n allen naar Booking.com kunnen stappen en kunnen zeggen; ‘Jongens, waarom laten jullie ons tijdens het boekingsproces niet meelopen. Als één van jullie gebruikers ons nodig heeft, dan zijn we er.’ Nu is het te laat, daar ben ik van overtuigd.” Lees het complete interview in TravelPro #4, die vandaag is verschenen.