Nieuws

Reisbranche moet grote shake-out vrezen

Reisbranche moet grote shake-out vrezen
''Veel reisbedrijven zien de ernst niet in''

Veel reisbedrijven zien de ernst niet in, spelen niet in op veranderingen en gaan dus over de kop. Met die woorden citeert BNR Nieuwsradio de bevindingen van professor Herman Mensink. Hij deed, in opdracht van de ANVR/Reiswerk, onderzoek naar de brancheverwachtingen voor de komende vijftien jaar (te lezen in de ‘Branchevisie 2025′) waarover TravelPro op 7 mei jl. berichtte (‘Fundamentele focus op keuzes noodzakelijk’).

Luister hier naar het interview dat BNR Nieuwsradio eerder afnam met de professor.

[poll id=”67″]

© 2012, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

3 Reacties

  1. 14 mei 2012 at 14:50

    Beste Frank,

    Allereerst onze dank voor jou reactie, hier uit blijkt hoe zeer jij betrokken bent bij onze branche.
    De kop boven het artikel is gebaseerd op het nieuws item dat BNR radio aan het rapport gewijd heeft en geeft weer wat er plaats gevonden heeft.
    Jij en ik begrijpen hoe het rapport gelezen dient te worden, ook jij beschikt over een grote kennis van de branche.
    Maar dat begrijpt de media niet! Nog steeds worden reisbureaus en touroperators door de landelijke media door elkaar gehaald en is de kennis zwaar onder de maat bij die media.
    De vraag die wij elkaar dan ook moeten stellen, is het wel verstandig om een rapport met een dergelijke inhoud te publiceren?
    Die vraag stellen wij dan ook aan onze lezers.

    Groet Tom

  2. 12 mei 2012 at 14:43

    Jammer dat er zo’n ” hijgerige” telegraaf kop boven dit artikel staat. Reisbureau actueel is uitstekend ingevoerd in onze branche en zou beter moeten weten. Het is trouwens ook niet de boodschap van het onderzoek. Die luidt namelijk dat onze maatschappij verandert , de consument verandert en dat houdt dus in dat ook de reisondernemingen en de mensen die in onze sector werken zich zullen moeten aanpassen. Niets nieuws onder de zon want dat doen we in onze dynamische sector al jaren. En ik ben het dus eens met de vorige reactie van j Scholten die zegt dat we daarin niet verschillen van andere branches. Sterker nog ik denk dat we als reissector in veel gevallen wat innovatie betreft en het toepassen van nieuwe business modellen vooroplopen.De waarde van het rapport en het is jammer dat daarin niet wordt ingezoomd, is dat direct betrokkenen, namelijk een groot aantal vooraanstaande ondernemers uit onze sector met elkaar en individueel hun visie hebben gegeven op de toekomst van onze sector aan de hand van een aantal megatrends. Niets meer en niets minder. Deze totaalvisie kan voor de individuele ondernemer het startpunt zijn voor het toetsen van de eigen visie op dit rapport en voor de reisbranche is het een prima houvast en startpunt om nieuwe projecten op te zetten die onze onvolprezen reissector helpen om ook in de toekomst succesvol te zijn. Te denken valt aan opleidingsinitiatieven, arbeidsmarkt projecten etc etc.
    Bij het lezen van jullie artikel bekruipt je het gevoel dat de reisagenten op sterven na dood is. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens en ik voel mij daarin gesteund door de bevindingen van het rapport. De traditionele reisagent is niet op sterven na dood want die is al lang geleden overleden. De moderne reisagent daarentegen heeft een prima toekomst voor de boeg mits hij zich aanpast. Gelukkig zie ik in de praktijk steeds meer voorbeelden hiervan.
    Excuses voor de lange reactie. Mijn reactie op jullie stelling: de branchevisie brengt de reisbranche negatief in het nieuws” is bevestigend. Dat komt niet door de inhoud van het rapport maar door dit soort koppen in artikels. Laat de hype en de hijgerigheid maar aan de telegraaf. Maak gebruik van de grote kennis van de branche die reisbureau Aktueel heeft en interpreteer met die kennis en achtergrondinformatie de bevindingen van het rapport. Daar bewijs je de sector een dienst mee, iets wat de opstellers van het rapport ook hebben willen doen.

  3. j.scholten
    10 mei 2012 at 15:46

    Voor een dergelijk onderzoek hoef je echt geen professor te zijn hoor!
    Conclusie: de (reis)wereld blijft veranderen. Nou, dat is flink schrikken!
    Dergelijke conclusies kunnen losgelaten worden op heel veel branches, inclusief de dagbladen.

Vorige bericht

Social media

Volgende bericht

Miljoenenclaim airberlin tegen Berlin Brandenburg

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.