Onder het motto ‘Heeft u wel eens aan een cruise gedacht?’ start de Dutch Cruise Council (DCC) een actiemaand die volledig in het teken staat van cruisevakanties. Gedurende de hele maand oktober bieden cruisemaatschappijen in samenwerking met reisorganisaties en reisbureaus speciale acties en aanbiedingen voor cruisevakanties. Bij alle rederijen zijn alle routes en vaarschema’s voor 2012 bekend en is de verkoop gestart.

De reisbureaus staan centraal in de actiemaand. Reisagenten worden in oktober door de Dutch Cruise Council getraind om hun klanten vakkundig te adviseren. Alle nieuwe cruises voor 2012 (zomer èn winter) zijn boekbaar en de brochures zijn verkrijgbaar. Dus ook voor een vakantie op langere termijn kan de consument nu al bij de reisagent terecht. In veel landen worden cruisevakanties relatief vroeg geboekt. Populaire routes, zoals naar de Noordkaap zijn dan ook snel volgeboekt. Voor de Nederlandse passagiers is het raadzaam om tijdig de favoriete cruise te kiezen en te reserveren.
 
Er bestaat nog veel onwetendheid en er leven tal van vooroordelen. ‘‘Deze willen we wegnemen’’, vertelt voorzitter Nico Bleichrodt van de DCC.  ‘‘Onder het motto Heeft u wel eens aan een cruise gedacht? willen wij benadrukken dat een cruise zeer veelzijdig is en in principe geschikt voor elke vakantieganger. Een cruise bevat alle basisonderdelen van een vakantie, namelijk vervoer, verblijf en vermaak in diverse vormen. De meerwaarde van een cruise is vooral kwaliteit en service. Wanneer je bijvoorbeeld een stedentrip, all inclusive vakantie, rondreis, een familievakantie of culinaire- of sportieve vakantie of een reis naar verre bestemmingen overweegt, is een cruise een goede keuze. De ‘tevredenheidsgarantie’ is vrijwel 100%. Die boodschap willen we overbrengen…Een cruise vakantie is geschikt voor elke reiziger.’’
 
De DCC heeft positieve vooruitzichten voor 2012 en verwacht binnen afzienbare tijd 100.000 Nederlandse cruisepassagiers per jaar te realiseren. Door de wereldwijde groei van cruises wordt de keuze voor de vakantieganger steeds groter. Net als bij hotelvakanties zijn er cruiseschepen in allerlei soorten en maten. Rederijen investeren veel in specifieke doelgroepen, van gezinnen met kinderen tot singles en senioren. Inmiddels zijn de mogelijkheden groot: van een korte stedentrip per cruiseschip tot luxe expedities.