Sinds de uitbraak van de coronacrisis is de reissector, een van de zwaarst getroffen sectoren, massaal aan het leren geslagen. Dit blijkt uit cijfers van arbeidsmarktfonds Reiswerk en haar online leerplatform Travel College. Recente cijfers laten zien dat het aantal gebruikers is verdubbeld en de activiteiten op Travel College zijn verdrievoudigd ten opzichte van de periode vóór 1 maart 2020.

Bij Reiswerk zien ze dan ook een duidelijk groeiende vraag naar online leermodules voor de reissector. “Werknemers werken momenteel veel thuis en zien steeds meer het belang om continu te blijven leren. Mede vanwege mogelijke reorganisaties besluiten zij zichzelf alvast breder te gaan ontwikkelen,” zegt Esther Gathier, manager van Reiswerk. Ook reisondernemers zijn bezig met een transformatie voor de toekomst en zien het belang van medewerkers die flexibel op die veranderingen kunnen inspelen. Ook vanuit hen is er veel vraag naar leerplatform Travel College.

Daar waar er vóór de coronacrisis vooral een focus lag op korte cursussen om je huidige baan beter te doen, zie je nu duidelijk een verschuiving naar meer algemene online leermodules. Populaire onderwerpen bij Travel College zijn loopbaanontwikkeling, taal en klantcontact. “Daarin zien we duidelijk dat de actualiteit rondom de coronacrisis ook meespeelt in de keuze voor de modules,” aldus Gathier.

Ook Hans Schuurmans, CEO bij SkillsTown, de ontwikkelaar van Travel College, ziet deze trend: “We merken dat er momenteel door veel organisaties extra aandacht wordt gegeven aan online opleiding en ontwikkeling. Ik ben enorm blij om te zien dat medewerkers binnen de reisbranche actief hun kans grijpen om zichzelf te ontwikkelen en dat wij hier een essentiële bijdrage in kunnen leveren.”