Nederlanders die deze zomer in de problemen komen op hun vakantieadres kunnen vanaf nu ook een WhatsApp-bericht sturen naar Buitenlandse Zaken. Na een succesvolle pilot is WhatsApp een vast communicatiemiddel van het 24/7 BZ Contact Center met Nederlanders die voor hulp of informatie een beroep doen op het ministerie. Minister Blok bracht dinsdag een werkbezoek aan het 24/7 BZ ContactCenter om met medewerkers te spreken en hun ervaringen te horen.

Het 24/7 BZ ContactCenter draait op dit moment op volle sterkte. Het contactcentrum van Buitenlandse Zaken ontvangt jaarlijks ruim een half miljoen telefoontjes en zo’n 150.000 emails. In de zomermaanden nemen twee keer zo vaak mensen contact op met het Contactcenter dan op de dagen buiten het zomervakantieseizoen.

Onbezorgde vakantie
Minister Blok: “Ik gun iedereen een onbezorgde vakantie. We willen Nederlanders helpen zich zo goed mogelijk voor te bereiden op hun vakantie, met bijvoorbeeld onze BZ Reisapp waarin belangrijke informatie op te zoeken is over het land van bestemming. Helaas zien we dat het toch wel eens misgaat. Buitenlandse Zaken staat permanent klaar voor reizigers die in de problemen komen. We willen het voor hen zo gemakkelijk mogelijk maken om met Buitenlandse Zaken in contact te komen. Met het uitbreiden van de contactmogelijkheid via WhatsApp sluiten we nog beter aan bij de wensen van de reiziger. Onze medewerkers zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar voor Nederlanders die een beroep willen doen op de dienstverlening van Buitenlandse Zaken.”

Berichten kunnen gestuurd worden naar het volgende nummer: +316 8238 7796