Steeds meer Nederlanders laten via onder andere twitter weten af te zien van Japan als vakantiebestemming (‘’Japan gaat voorlopig van mijn lijstje af waar ik naartoe wil op vakantie’’). De social media spelen tijdens en na de aardbeving en de daaropvolgende tsunami in Japan een grote rol. Reizigers die zich bevinden in het getroffen land laten via onder andere twitter en facebook al snel weten hoe het met ze gaat en wat ze hebben beleefd. Ook airlines als KLM en diverse Nederlandse reisorganisaties stellen reizigers op de hoogte via de social media. Japan behaalde in 2010 nog een recordaantal buitenlandse toeristen. Volgens het Japanse bureau voor Toerisme steeg het cijfer in 2010 met 24,6 procent ten opzichte van 2009, naar ruim 9,4 miljoen. Daarmee werd het beoogde aantal van 10 miljoen buitenlandse toeristen niet gehaald. De Japan-toeristen waren met name afkomstig uit omringende landen als China, Taiwan en Zuid-Korea. Maar ook het aantal Amerikaanse toeristen steeg het afgelopen jaar met 4 procent. Het overgrote deel van de toeristen, bijna 8 miljoen, was nog nooit eerder voor vakantie in Japan geweest. Vanaf 2001 tot en met 2008 verdubbelde het aantal Nederlandse toeristen naar Japan.