Je ziet ze overal. Mensen met van die handbagagerolkoffertjes. Nu ik dit zo tik, lees ik dat dit nog eens een goed scrabble-woord is, maar dat geheel terzijde. Rolkoffertjes volgepropt met van alles en nog wat. Ik weet zeker dat een aantal van deze passagiers op dat koffertje zijn gaan zitten om ‘m dicht te krijgen. Zoveel moét erin. Ik vraag me ook af of deze koffers wel echt aan de afmetingen voldoen. Soms zie je mensen met hele hutkoffers het vliegtuig binnenstappen. Waar is die controle? Maar waarom zoveel moeite doen? Het antwoord is simpel: die koffers mogen gratis en voor niets mee in het vliegtuig en daar houden wij van.

Maar dat gratis is bij veel maatschappijen verleden tijd en als het dat nog niet het geval is, dan zal het waarschijnlijk wel snel gebeuren. Ryanair stopte eind vorig jaar met de gratis rolkoffertjes aan boord, alleen handbagage van het formaat handtas mag vanaf nu nog kosteloos mee, zolang dat tasje maar onder de stoel voor je past. Alleen reizigers met een priority-ticket mogen een rolkoffer gratis meenemen als handbagage. Maar dat mag geen probleem zijn toch? Als je voor een habbekrats door Europa wil vliegen, mag je eigenlijk niet klagen als je iets moet bijbetalen om enigszins comfortabel te kunnen vliegen.

Begin deze maand kreeg KLM de rolkoffermaffia weer in paniek. Rolkoffers zouden voor oponthoud zorgen bij het boarden en overvolle bagagebakken opleveren. En dat wil onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij niet meer. Hoe en wat, is nog niet duidelijk. Eén ding wel: het mag de ticketverkoop niet negatief beïnvloeden. Ja hèhè.

Steven van der Heijden (Corendon) noemde het krokodillentranen. Omdat airlines dit zelf in de hand hebben gewerkt door hogere tarieven voor ruimbagage te gaan rekenen. En dan moet je niet gek opkijken dat de consument dit probeert te omzeilen. En dat snap ik wel. Want waarom neemt het merendeel van de rolkofferpassagiers deze uit de kluiten gewassen handbagage mee aan boord? Misschien omdat je niet lang hoeft te wachten aan de bagageband, maar zeer waarschijnlijk ook omdat de prijzen voor ruimbagage de pan uit rijzen. Ook hiermee haalde KLM onlangs het nieuws: passagiers moeten binnenkort bijbetalen voor hun ruimbagage op bijna alle KLM-vluchten. De afgelopen jaren moest er al worden betaald voor ruimbagage op vluchten binnen Europa en naar bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika. Sinds kort geldt dat ook voor andere intercontinentale vluchten.

Nieuwe maatregelen betekenen vaak ‘extra voor betalen’. Het is net de Belastingdienst: ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. Of nou ja het wordt de reisagent zeker niet gemakkelijker gemaakt. Hij of zij mag dit nieuws aan de reiziger vertellen en krijgt de wind van voren. Mogen we weer terug naar vijf kilogram handbagage met een maximale afmeting, tien kilogram ruimbagage inbegrepen en optioneel tegen betaling nog tien kilogram extra. Probleem opgelost, toch?

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl