Een koningsmantel heb ik niet meer op de kop kunnen tikken en nu denken mijn collega’s dat ik naar een bruiloft ga. Het is een paar uur voor de viering van 100 jaar Schiphol, waar Koning Willem-Alexander te gast is. In het programma wordt mij verzocht ‘gepaste kleding te dragen’. Misschien was het gepast geweest om in een boerenkiel te gaan. Ik ben benieuwd hoeveel oorspronkelijke bewoners van Schiphol, boeren, er aanwezig zullen zijn bij de viering.

Bij dit nummer vind je een extra editie over 100 jaar Schiphol. Daarvoor ben ik de krantenarchieven ingedoken. Het moet een prachtige, maar vooral ook spannende tijd zijn geweest, waarin het vliegen werd uitgevonden en naar de Haarlemmermeer werd gebracht. Wie deze extra editie leest, zal merken dat er op en over Schiphol altijd gedoe is geweest. Eigenlijk net als nu. Ga er maar vanuit dat het vroeger echt niet beter was, maar waarschijnlijk waren de consumenten niet zo veeleisend.

Het afgelopen zomerseizoen heb ik veel mensen in de branche horen klagen over de lange wachtrijen op Schiphol. ‘Wat een hel, als het even kan laat ik mijn klant liever vanaf een regionale luchthaven vliegen’. Ik snap dat wel, want uiteindelijk krijgt de verkoper met de klagende consument te maken. Maar wordt Schiphol daarmee dan weer de ‘scheeps-hel’ zoals het gebied ooit bekend stond? Zelf heb ik met de (lange) wachtrijen niet zo heel veel moeite. Je kan er altijd maar beter vanuit gaan dat ze er zijn. En de klagende consument dan? Waarschuwen maar, dan zou je zeggen dat het alleen maar kan meevallen.

Al met al hebben we Schiphol belangrijker en groter zien worden. Nu zijn we weer op een moment aanbeland waarop er weer belangrijke beslissingen worden genomen. Iedereen kent ze wel en Pietje is voor en Jantje is tegen, de vakantievluchten naar Lelystad, hoe om de gaan met concurrerende luchthavens (en airlines), enzovoorts. Het ene jaar zal Schiphol in de top meedraaien, het andere jaar zakt het misschien een of twee plaatsjes en zo zal dat nog jaren doorgaan. Zo gaat het al 100 jaar en zo zal het de komende 100 jaar blijven gaan.

De toekomstige bezoekers van Schiphol hebben zich overigens ook al beziggehouden met de luchthaven. Twee scholen presenteerde maandag hun ‘luchthaven van de toekomst’. Misschien dat wij als reisprofessionals nog wat tips hebben voor Schiphol? De toekomst? Zeker geen hel en verdoemenis. Ik zie kinderen spelen met speelgoedautootjes die kunnen vliegen…

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl