Het nettoresultaat van Royal Schiphol Group is, in lijn met de eerder afgegeven verwachting, 8,7% lager en bedraagt 280 miljoen euro (2016: 306 miljoen euro). Dat is vandaag bekendgemaakt.

Jos Nijhuis (President-directeur & Chief Executive Officer van Royal Schiphol Group): “De luchtvaarsector vervult een spilfunctie in de samenleving. Ook in 2017 zagen we een groei in het luchtverkeer via onze luchthavens. Amsterdam Airport Schiphol heeft het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen vrijwel bereikt. Nieuwe afspraken over verdere veilige, slimme en duurzame ontwikkeling van de luchtvaart na 2020 zijn nodig om onze maatschappelijke opdracht – het optimaal verbinden van Nederland met de rest van de wereld – te kunnen blijven vervullen. Wij zijn volop aan het investeren in luchthaveninfrastructuur, zoals de nieuwe pier en terminal, om de kwaliteitservaring voor onze reizigers en de airlines op het juiste niveau te houden. Totdat deze capaciteit beschikbaar is, blijven wij extra operationele maatregelen nemen om knelpunten op piekmomenten te voorkomen. Vandaag werken we aan kwaliteit en leggen een stevig fundament voor de toekomst: Perform Today, Create Tomorrow.”

De belangrijkste reden voor het lagere resultaat zijn de operationele maatregelen die benodigd waren om de groei in passagiers te faciliteren en om de kwaliteit op hetzelfde niveau te houden. De bestaande infrastructurele capaciteit is volledig benut, waardoor relatief kostbare operationele maatregelen zijn getroffen, die leiden tot een stijging van de bedrijfslasten en een druk op de Aviation resultaten. De netto-omzet stijgt met 2,4% naar 1.458 miljoen euro. Hierbij is het effect van de daling in de havengeldtarieven op Schiphol met 7,1% per 1 april 2017 voor een belangrijk deel gecompenseerd door de stijging in passagiers (+7,7%). De marktontwikkelingen voor het vastgoed zijn gunstig en leiden tot een waardestijging van de vastgoedportefeuille ondanks een afwaardering op twee vrachtgebouwen. Het nettoresultaat bevat een bedrag van circa 25 miljoen euro dat verrekend zal worden met de havengelden over de periode 2019 tot en met 2021 (2016: 52 miljoen euro).

Belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje:

• Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol stijgt met 7,7% naar 68,5 miljoen. Het aantal vliegtuigbewegingen heeft vrijwel de grens van 500 duizend tot en met 2020 bereikt en bedraagt 496.748. Het vrachtvolume laat een stijging zien van 5,4% tot 1.752 duizend ton.
• De havengeldtarieven zullen, na jaren van daling (in totaal 23% in de afgelopen drie jaar), per 1 april 2018 stijgen met 5,4%.
• De omzet uit concessies en parkeren is gestegen. De gemiddelde retailbesteding per vertrekkende passagier in de winkels achter de securitycontrole op Schiphol is gedaald van 13,65 euro naar 13,35 euro (-2,2%). De gemiddelde horecabesteding per vertrekkende passagier is gestegen van 4,32 euro naar 4,68 euro (+8,4%).
• De bijdrage van de internationale activiteiten aan het netto resultaat, met name door Groupe ADP en Brisbane Airport Corporation, bedraagt 100 miljoen euro. Dit is 36% van het nettoresultaat.
|• De aanleg van de nieuwe luchthaven Lelystad Airport verloopt conform planning. Deze ontwikkeling is hard nodig om invulling te kunnen geven aan het selectiviteitsbeleid.
• Het passagiersvolume op Eindhoven Airport is met 19,5% gestegen tot 5,7 miljoen passagiers.