Schiphol verlengt de compensatieregeling voor reizigers die hun vlucht misten als gevolg van een uitzonderlijke wachttijd voor de securitycontrole. De compensatieregeling is nu opengesteld voor de periode van 12 augustus tot en met 31 oktober.

Schiphol doet dit omdat de wachttijden in die periode op sommige dagen toch nog erg lang waren als gevolg van een tekort aan beveiligers. Tijdens de herfstvakantiezijn de wachttijden voor de securitycontrole beperkt gebleven.

Reizigers die in deze periode kosten maakten vanwege het missen van hun vlucht door een lange wachtrij voor de securitycontrole, kunnen tot en met 30 november een compensatieverzoek indienen bij de luchthaven. De compensatieregeling liep in eerste instantie tot en met 11 augustus.
Kosten die onder de compensatieregeling vallen zijn onder meer kosten voor het omboeken van een vlucht of voor een vervangende vlucht, alternatief vervoer of extra reiskosten die gemaakt waren om opnieuw naar Schiphol of een andere luchthaven te reizen.

Investeren in maatregelen 
Omdat reizigers voor deze kosten nergens terecht konden en tussen wal en schip dreigden te vallen heeft Schiphol een compensatieregeling aangekondigd deze zomer. Schiphol voelt zich verantwoordelijk voor deze groep reizigers en heeft daarom deze regeling gemaakt. De mogelijkheid om compensatie te vragen wordt nu dus verlengd tot en met 31 oktober 2022.
Schiphol zegt de afgelopen periode meer maatregelen te hebben genomen om de wachtrijen als gevolg van personeelstekorten aan te pakken. “Zo investeert Schiphol voor ongeveer 100 miljoen in maatregelen om onder andere beveiligingsbedrijven te helpen bij het oplossen van personeelstekorten”, aldus de luchthaven. Er is een sociaal akkoord bereikt met onder andere de arbeidsmarkttoeslag. Met vakbonden en beveiligingsbedrijven is recent een sociaal pakket afgesproken dat ervoor zorgt dat beveiligers vanaf november nog eens 2,50 euro extra per uur betaald krijgen bovenop de arbeidsmarkttoeslag. Naast het loon worden ook de roosters en de rustruimten verbeterd.

Reizigers die een compensatieverzoek willen indienen bij Schiphol, kunnen het formulier via Schiphol.nl/compensatie insturen. Verzoeken die binnenkomen, zal Schiphol beoordelen op basis van de voorwaarden die opgesteld zijn. Reizigers die al een compensatieverzoek hebben ingediend bij Schiphol, hoeven dat niet opnieuw te doen.