SGR constateert dat er klanten zijn die een TC-reis hebben geboekt bij bijvoorbeeld reisagent A, een nieuwe boeking doen bij reisagent B, waarbij reisagent B de reeds betaalde reissom verrekent met de nieuwe reissom en namens de klant een verzoek indient bij SGR tot uitbetaling van de eerder geboekte TC-reis. Dit is niet toegestaan! Dit laat de ANVR via haar website aan haar leden weten.

Reisagenten kunnen alléén de reissom van hun eigen klanten verrekenen en van klanten die hebben geboekt op neckermann.nl. De SGR-regels geven duidelijk aan dat de klant (bij faillissement van de touroperator) zich moeten wenden tot de doorverkoper waar de oorspronkelijke boeking is gemaakt teneinde aanspraak op uitkering te kunnen maken. Alleen Reisagent A kan dus een claim indienen en de TC-boeking verrekenen met een nieuwe reis.

Een klant kan uiteraard wél een nieuwe reis boeken bij Reisbureau B, maar met betaling van de nieuwe reissom. Bij reisbureau A moet restitutie van de TC-reissom worden gevraagd; reisbureau B kan niet bij SGR claimen.