Veel reisprofessionals vragen zich af wat de financiële afhandelingstermijn zal zijn inzake het omboeken van TC-boekingen. “Ik bid god op m’n blote knieën dat SGR qua capaciteit in staat is dit snel te kunnen verwerken. Hopelijk weten alle reisretailers en ZRA’s het in de tussentijd te dragen”, zo liet Erik van der Waard (directeur/eigenaar Reisburo Internoord en voorzitter DTA) gisteravond al aan TravelPro weten. SGR durft er geen toezeggingen over te doen.

SGR heeft vanochtend reisagenteninstructies gedeeld inzake het financieel onvermogen van Thomas Cook Nederland. Reisagenten die het schade-/claimformulier moeten invullen op de SGR-website moeten zorgen dat ze de boekingsbevestiging hebben van Thomas Cook, het betaalbewijs en het schadeformulier en dat gezamenlijk moet naar SGR.

De SGR heeft aan TravelPro laten weten dat ze gaan proberen om alles zo snel mogelijk op te lossen, maar dat er gezien de grote drukte geen toezeggingen gedaan kunnen worden over de afhandelingstermijn. Ingewijden laten weten dat het faillissement van Thomas Cook mogelijk minder ingewikkeld is dan dat van OAD Reizen aangezien er sprake is van minder ingewikkelde bestemmingen en producten. Het grote voordeel zou zijn dat nu er nog geen faillissement is en er geen curator in de weg loopt waardoor er veel slagvaardiger te werk kan worden gegaan.