De SGR heeft in samenspraak met ANVR voor retailers de SGRZ retaildekking ontwikkeld op basis van de behoefte van retailers om hun insolventierisico volledig af te dekken, dat laat Erik Jan Reuver (directeur SGR) weten.

De ontwikkeling van SGRZ retaildekking heeft alles te maken met de Wet op de Reisovereenkomst die op 1 januari 2018 verandert en het gegeven dat met ingang van 1 juli 2018 alle organisatoren van pakketreizen en samengestelde reizen garantie dienen te geven op vooruitbetaalde reissommen, in verband met insolventie. “Dus ook diegene die een samengestelde reis aan de consument verkoopt: de retailer.”

Belangrijke verandering is dat het onderscheid tussen pakketreis en samengestelde reis verdwijnt. Reuver: “Voor alle door de retail verkochte en samengestelde reizen is de retailer verantwoordelijk. Uiteraard kan deze verantwoordelijkheid via agentuur of leveringsvoorwaarden met de leverancier worden gedeeld. Echter richting de consument is de retailer volgens de nieuwe wet aanspreekpunt en verantwoordelijk”.

Reuver laat weten dat door deze verandering de behoefte bij retailers is het insolventierisico af te dekken, ongeacht of ze de reis zelf uitvoeren of slechts bemiddelen of doorverkopen. Reuver: “Het kan dus voorkomen dat voor een pakketreis of samengestelde reis zowel de retailer als een leverancier via SGR gedekt is voor insolventie. Dat is ongewenst”.

Vanaf 1 juli 2018 dient de retailer over zijn gehele (risicodragende) omzet een bankgarantie te stellen. Alle omzet uit samengestelde reizen, pakketreizen, overeenkomsten van vervoer en verblijf en losse autohuur (op basis van ANVR reisvoorwaarden) is dan risicodragende omzet voor de retailer die bij SGR is aangesloten. Hierop wordt de omzet die een leverancier via SGRZ afdekt en overige zaken in mindering gebracht.

Als voordelen voor deelnemers aan SGRZ retaildekking noemt Reuver handelingsvrijheid bij het maken en verkopen van een pakketreis of samengestelde reis, maar ook 100% garantie op uitkering (productdekking) en daardoor geen administratieve rompslomp. Arjan Koster (Directeur Oad Touroperating) liet begin oktober nog tegenover TravelPro weten zich te hebben aangesloten bij SGRZ. Ook Flywise Travel sloot zich begin oktober aan bij SGR/SGRZ.

“Over de omzet ingekocht bij een SGRZ deelnemer hoeft de retailer geen bankgarantie bij SGR te stellen.” Andere voordelen die worden genoemd zijn het voldoen aan wettelijke verplichtingen, geen dubbele bankgarantie en voor de touroperator die hieraan meedoet geldt dat hij hiermee een voorkeurspositie verwerft bij de retailer ten opzichte van leveranciers die niet meedoen.

Vanwege de uitbreiding van de dekking (100% garantie ongeacht de aard van de boeking) zal er een bijdrage aan de retailer worden gevraagd van circa € 1 per boeking voor het vormen van additioneel kapitaal en herverzekering bij SGRZ. Hierop zijn eventueel nog belastingen (btw of assurantiebelasting) van toepassing.

Naast een bijdrage zijn er handlingskosten gemoeid. De hoogte hiervan is afhankelijk van het aantal partijen dat gebruik gaat maken van de SGRZ retaildekking. De kosten hiervan liggen tussen de € 0,15 en € 0,75 per boeking, afhankelijk van het aantal partijen dat gebruik gaat maken van deze nieuwe dienst.

SGRZ werd 1 januari jl. gelanceerd voor de zakelijke markt, waarmee het al vroeg inspeelde op de nieuwe Wet op de Reisovereenkomsten. GI Travel was de eerste deelnemer van het fonds. Meer informatie over de SGRZ retaildekking is te vinden op SGR.nl.