Allereerst een gezond, gelukkig en succesvol 2015 vanaf deze plaats.
De brandstoftoeslag maakt op dit moment nogal wat tongen los. De Duitse ANVR beschuldigt de airlines van een onjuiste prijsstelling. Airlines zouden volgens hen andere stijgende kosten in de brandstoftoeslag onderbrengen.
Het is niet vreemd dat er kritiek op de airlines komt. Een vat olie kostte onlangs nog $118 en op dit moment minder dan $60. Je zou dus denken dat de toeslag naar beneden kan. In de airline-industrie is het een goed gebruik om brandstof vooruit in te kopen (hadgen), dus stelt men dat de brandstoftoeslag tegen de ingekochte prijs berekend dient te worden.
Persoonlijk verwacht ik dat de komende weken de eerste verlagingen van de brandstoftoeslag aangekondigd worden. Waarschijnlijk per 1 februari, dat is ongeveer drie maanden na de scherpe daling van de olieprijs. Dus bij stijging van de olieprijs gaat het ook drie maanden duren voordat die stijging doorberekend wordt. Tot 1 mei dus een lagere brandstoftoeslag of begrijp ik het niet helemaal?
Eigenlijk van de gekken. Je verkoopt tickets aan je klant, krijgt nauwelijks of geen commissie en moet ook nog eens de brandstoftoeslag innen voor de airline zonder dat daar een beloning tegenover staat.
Aan je klanten aan de balie is het bijna niet uit te leggen, olieprijzen dalen keihard maar de brandstoftoeslag niet. Nu bekruipt mij het zogenaamde Shell-gevoel. Je kent dat wel, de benzineprijzen gaan keer op keer omhoog, direct als de olieprijs stijgt. En als de olieprijs daalt, daalt de benzineprijs maar een klein beetje en veel later. Wie mij en onze lezers dit kan uitleggen nodig ik van harte uit. Tot dat moment blijf ik nog lekker even in mijn Shell-gevoel hangen.
Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl
4 reacties
Diverse malen KLM om tekst en uitleg gevraagd. Want geheel met Tom eens, hoe leg je dit je klanten uit. Maar helaas blijft een helder antwoord uit. Heel frustrerend…
Misschien goed als KLM als marktleider in Nederland in haar feestweken van de Werelddeals eens het voortouw trekt en de tarieven over het hele jaar structureel naar beneden aanpast en niet alleen in de magere dalperiodes. Toch gek voor zo’n luchtvaartmaatschappij die zogenaamd zo innovatief is, nog zo ouderwets in de kramp schiet bij het teruggeven van brandstoftoeslagen (wat een raar woord eigenlijk, brandstoftoeslag). Maar ik geloof niet dat er bij KLM iemand is die is die dit uit kan leggen. Wie zwijgt heeft iets te verbergen.
He he . Het 1e schaap is over de dam.
Ik lees net dat Air Transat de brandstoftoeslag verlaagt met € 38.00 voor een retourtje.
Mijn complimenten voor Air Transat.
Komt een stuk geloofwaardiger over bij de klant.
Wie volgt??