CoronavirusNieuws

SolFly vraagt faillissement aan

SolFly heeft vandaag het besluit moeten nemen om haar activiteiten te stoppen. “Wij hebben gevochten voor ons voortbestaan, maar het is duidelijk dat het geen begaanbaar pad was om door te draaien”, aldus Hans Mosselman (Founder & CEO SolFly). 

Mosselman heeft het over enkele factoren die het bedrijf funest zijn geworden: “Op 9 maart 2020 liepen we 40% voor op 2019, maar na deze datum werd het coronavirus in volle hevigheid duidelijk en is over 2020 75% van alle gemaakte boekingen geannuleerd en hebben wij vouchers moeten verstrekken. Alle verdiende marges zijn hiermee verloren gegaan. Hierdoor is een schuld opgebouwd, waarvan wij een gedeelte inmiddels hebben uitgekeerd. Onze grootste afnemer D-reizen, met ruim 300 boekingskantoren, is failliet gegaan. Daardoor hebben wij grote schade opgelopen. Zelfs door ons betaalde refunds zijn soms niet aan de consument terugbetaald, waardoor wij voor de twee keer moeten refunden en nog uit te voeren reizen in verband met leveringsplicht onbetaald blijven.”

Reisadviezen
“De overheid, lees RIVM, heeft de hele wereld in maart 2020 op oranje of rood gezet. Daardoor was reizen alleen mogelijk om zakelijke redenen, waardoor vakantiereizen feitelijk verboden zijn en sterk werden ontraden. We moesten op onze kosten passagiers terughalen naar Nederland. Tot dit moment kunnen wij Griekenland maar voor pakweg 10% boeken, Turkije 0%, Spanje vasteland 0% , Cyprus 0% en de regelmatige wisselingen van geel naar oranje kost ons heel veel geld, omdat wij de reissom moeten terugbetalen terwijl wij de kosten van het vliegvervoer niet terugkrijgen van de airline. Over 2020 hebben wij alleen van Transavia refunds ontvangen terwijl bijvoorbeeld Ryanair, waarvan wij groot bedrag terug te vorderen hebben, ons niets terugbetaald”, vult Mosselman aan.

Van het concert des levens krijgt niemand een program
Door bovenstaande factoren is SolFly nu niet meer in staat om aan haar financiële verplichtingen te voldoen en rest niets anders dan deconfiture aan te melden bij de rechtbank in Amsterdam. Mosselman: “Wij bedanken iedereen voor de samenwerking en kunnen op dit moment de toekomst nog niet overzien. Onze verplichtingen op al onze bestemmingen zijn wij steeds stipt nagekomen, zodat wij daar nagenoeg geen schulden hebben. Ook in Nederland zijn al onze leveranciers steeds stipt betaald. Van het concert des levens krijgt niemand een programma, dus wie weet hoe wij elkaar weer gaan treffen. Ik wens u allen gezondheid, herstel van onze mooie reiswereld en succes bij de verkoop. Ruim zes jaar hebben wij met elkaar mogen samenwerken waarvoor grote dank. Mede namens ons team onze excuses dat wij nu vliegvakanties niet kunnen uitvoeren en SGR deze taak nu overneemt.”

© 2021, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Author

1 Comment

  1. PIET van der Hoeven
    23 juni 2021 at 11:06 — Beantwoorden

    Goh, Hans dat dit jou nou moet overkomen als nestor van de Nederlandse reiswereld. Als Spartaan weet ik net als jij, zoals onze club, slechte tijden te doorstaan en kijken hoopvol naar de toekomst, wat deze ook moge brengen. Sterkte.
    Piet van der Hoeven, reisadviseur sinds 1974 (o.a De Jong Tours, Metro Reizen en nu Reisbureau Weeren)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Volgende week meer informatie over de gratis PCR- of sneltesten

Volgende bericht

EasyJet voegt Schiphol - Barcelona toe aan netwerk

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.