South-African-TourismIn 2012 bezochten in totaal  9.188.368 internationale toeristen Zuid-Afrika. Dat is een groei van 10,2% ten opzichte van 2011. Een bijzondere  prestatie ten tijden van mondiale crisis. De Europese markt blijkt een belangrijke aanjager van toerisme voor Zuid-Afrika, 9,5% meer Europese toeristen bezochten Zuid-Afrika in 2012. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk domineren de top vijf van belangrijkste markten voor Zuid-Afrika’s toerisme. De grote groeimarkten zijn echter de ‘emerging markets’, zoals China, India en Brazilië.

“We zijn ontzettend blij met deze cijfers en de groei. Deze geweldige groei is het bewijs dat we ons op succesvolle wijze hebben weten te onderscheiden in een competitieve markt. Tevens blijft de reputatie van Zuid-Afrika als vriendelijke, gastvrije, inspirerende en unieke bestemming groeien”, aldus President Jacob Zuma. Hij benadrukt het belang van continuïteit in de bestaande markten zoals Europa en Noord-Amerika en is erg verheugd met de groeicijfers uit nieuwe markten zoals Afrika, Azië en Zuid-Amerika. “Een aantal jaar geleden hebben we besloten Zuid-Afrika als bestemming actief te promoten in de opkomende markten en dit is het bewijs dat dit een goede investering is geweest. Sinds 2009 zijn de aankomstcijfers uit China ruim verdriedubbeld, cijfers uit Brazilië zijn ruim verdubbeld en cijfers uit India zijn bijna verdubbeld.”