Op dinsdag 2 maart 2010 omstreeks 20.15 uur werd Corendon geïnformeerd dat een 41-jarige Zweedse piloot, woonachtig in Milaan, ervan werd verdacht met een vals brevet te vliegen.

Corendon: ‘Vanaf dat moment  hebben wij nauw en intensief met de politie  samengewerkt. om ervoor te zorgen dat hij om 22.45 in de cockpit aangehouden kon worden. Hij werd direct na zijn aanhouding in verzekerde bewaring gesteld. Corendon Airlines had al eerder op de avond voor een vervangende piloot gezorgd, waardoor de vlucht op dinsdagavond zonder noemenswaardige vertraging kon vertrekken.’
 
‘De Zweedse piloot solliciteerde in september 2007 bij Corendon Airlines met een brevet dat door de Zweedse autoriteiten was uitgegeven op 24.06.2006 met een geldigheidsduur tot 10.04.2011.’
 
‘Corendon controleerde de antecedenten; er was geen enkele reden om de piloot niet aan te nemen. Hij werkte eerder voor Air Sweden, Apollo Airlines, Air One en Jet2.com. Op 12.03.2008 werd door de Turkse autoriteiten aan Corendon permissie verleend; de piloot trad in dienst, doorliep diverse praktijktrainingen en werd ingezet in het team. Uiteraard is hij per direct op non actief gesteld.’
 
‘De Zweedse piloot wordt valsheid in geschrifte en het vliegen zonder geldig vliegbrevet ten laste gelegd. Hij zal vrijdag 5 maart 2010 worden voorgeleid aan de Rechter Commissaris.’
 
‘We zijn uitermate geschrokken en nemen deze kwestie zeer hoog op’, laat Yildiray Karaer, algemeen directeur van Corendon Airlines vanuit Antalya weten.