Valencia blijft onverminderd populair voor Nederlandse reizigers. In 2018 kozen ruim 127.000 Nederlanders de Spaanse stad aan zee voor een korte vakantie. Een groei van 17,2 procent ten opzichte van 2017. Het brede culturele- en gastronomische aanbod, 300 dagen per jaar zon, een uitstekend fiets- en sportklimaat plus snelle vliegverbindingen vormen aantrekkelijke pijlers.

Naast een stijging in het aantal bezoekers in 2018, nam ook het aantal door Nederlanders geboekte hotelovernachtingen toe met 12,9 procent om uit te komen op 434.000 nachten in totaal. Daarmee is Nederland na Italië, met ruim 200.000 bezoekers, de tweede grootste buitenlandse herkomstmarkt voor de stad Valencia. In totaal kozen in 2018 meer dan 2 miljoen bezoekers de bestemming, waarvan 1,1 miljoen uit het buitenland.

Favoriete Spaanse citytrip-bestemming
Miriam Máscaros, marketing manager van Valencia voor de Benelux: “We zijn verheugd dat València een stevige plek heeft verworven als favoriete Spaanse citytrip-bestemming voor Nederlandse reizigers. De veelzijdigheid als het gaat om cultuur, gastronomie en een groene, healthy lifestyle aan zee – Valencia is la ciudad del running – samen met de mix van historische en hippe wijken spreekt aan. Ook de meer frequente vliegverbindingen, het uitgebreide hotelaanbod en de goede prijs-kwaliteitverhouding dragen bij aan de keuze voor Valencia.”

Vergroten kwalitatief aanbod en focus op laagseizoen
De groei in het aantal toeristen – in 2018 een groei van 7,5 procent uit het buitenland – stelt de stad ook voor uitdagingen. De komende jaren focust Valencia daarom op het vergroten van een kwalitatief toeristisch aanbod waarvan mens en maatschappij profiteren, zowel economisch als sociaal. Daarbij zijn duurzaamheid en diversiteit belangrijk en wil Valencia zich neerzetten als stad van authentieke belevingen. Daarnaast wordt de laatste jaren hoog ingezet op het stimuleren van reizen buiten de traditionele seizoenen om het aantal bezoekers meer over het jaar uit te smeren. In 2018 heeft dit zijn vruchten afgeworpen. Onder meer het winterseizoen en met name de maand januari – van oudsher niet de meest populaire periode – laten een sterke bezoekersgroei zien. In vergelijking met 2015 groeide het aantal bezoekers in januari met 40 procent.