Je zou denken, de reisbrochure, daar hebben we het de laatste paar jaar vaak genoeg over gehad. Maar dat idee had ik ook over de Telefoongids…moet de papieren versie wel of niet blijven?

Tot daar Alexander Klöpping was, dé Technoviking van Nederland, met de website SterfTelefoongidsSterf.nl. Zo op het eerste gehoor best een grove tekst, tenminste, je hoort gewoon niet zo graag dat iemand of iets sterft…

En al helemaal niet de reisbrochure, toch? Die mooie brochure van 68, 143, 386 of meer pagina’s. Het liefst voor het winterseizoen én voor het zomerseizoen. ‘Lekker’ op de bank of bij de eettafel bladeren welke accommodatie het beste bij je past.

Gelukkig staan reisbrochures nog niet voor de helft vol met advertenties, zoals dat bij de Telefoongids wel het geval is. Op de redactie krijgen wij daadwerkelijk de mooiste brochures binnen, maar eerlijk is eerlijk, echt veel tijd om de tientallen brochures van alle reisorganisaties door bladeren is er niet bij.

Begrijp mij niet verkeerd, de reisbrochure is een prachtig product en de branche is inderdaad al een aantal jaar bezig de boel te digitaliseren. Maar als er van de Telefoongids al zeven miljoen exemplaren worden gedrukt, dan zijn dat er in onze branche minstens zoveel.

Mensen, gooi die brochures online, filmpjes er in, leuke apps erbij en klaar is Kees. Wie echt een brochure wil, zorgt er zelf wel voor dat hij of zij hem krijgt. En nu lekker doorbladeren naar de ‘Winternoviteiten’ op pagina 15 met de nieuwe winterbrochures 2012-2013.

Arjen Lutgendorff
a.lutgendorff@reisburoactueel.nl

Ps. SterfReisbrochureSterf.nl is nog te koop.