Sudtours laat weten voldoende mogelijkheden tot groei te zien ondanks de huidige ontwikkelingen in de retailmarkt. Naast de vier nieuwe bestemmingen Kaapverdië, Marokko, Turkije en Tunesië die zijn opgenomen in de nieuwe Winterzon brochures zijn ook de bestemmingen Spanje en Portugal hierin terug te vinden. De vier nieuwe winterzon-brochures van Sudtours worden vanaf aanstaande zaterdag (7 juli) door TWI uitgeleverd aan de reisbreaus.
Marianne Mans, Sales & Marketing Sudtours: ”De brochures ‘Spanje & Portugal’, ‘Gambia & Kaapverdië’, ‘Dubai, Egypte en Marokko’ en ‘Overwinteren’ (reeds verkrijgbaar) bestaan uit een uitgebreid aanbod van zowel bestemmingen als accommodaties. Het aanbod in Tunesië en Turkije is enkel online terug te vinden. De uitgebreide bestemmingsinformatie, excursiemogelijkheden en praktische tips samen met prachtige foto’s zorgen dat het vakantieplezier al begint bij het openslaan van de brochures”.
Met uitzondering van Turkije, worden alle bestemmingen aangevlogen met Sudtours’ haar vaste partner transavia.com. Voor Turkije zal er tevens gebruik gemaakt worden van Onur Air. Wegens diverse vluchtmogelijkheden per week, kan er gekozen worden voor flexibele reisduren.
6 reacties
Egbert,
Ik ben het met je eens dat 600 euro een groot bedrag is, maar dit is nog steeds 10%. De situatie is niet dusdanig zwart-wit dat je er overheen kunt kijken bij een lagere reissom, terwijl het een issue wordt bij een hogere reissom. Ook jouw commissie wordt in een percentage uitbetaald en niet in een vast bedrag. En is dus ook hoger, naarmate een reissom hoger wordt. Wil je een kleiner prijsverschil? Dan dient de commissie omlaag te gaan. Plus, er zijn ook voldoende mogelijkheden om Sudtours te boeken zonder prijsverschil met Sunweb. Er zijn namelijk ook een groot aantal accommodaties óf gelijk geprijsd óf exclusief t.o.v. Sunweb. Scheer dus niet het gehele merk en het gehele aanbod over 1 kam.
Laten we deze discussie laten voor wat het is. Laten we elkaars mening en standpunt respecteren, i.p.v. er op deze manier zo over ‘los’ te gaan. Ik vraag je niet om het er mee eens te zijn, maar een wederzijds respect is wel op zijn plaats. Ik heb jou eerder aangegeven dat je van harte welkom bent om rechtstreeks contact met ons op te nemen indien je het verder wilt bespreken. Werkt ook stukken efficienter.
Marianne,
De klant wil echt niet 600,00 meer betalen voor een toegevoegde waarde van het reisbureau. We hadden dit jaar een familie die naar Turkije wilde met vrij specifieke wensen waarbij we op een acco kwamen die alleen via de Sundio groep was te boeken. Tussen Sunweb en Sudtours zat 600,00 verschil op die boeking van zo’n 11 dagen. Daar kwam hij achter na een optie van onze kant, toegevoegde waarde geleverd en klant kwijt. Hier zit ik echt niet op te wachten en wij bieden daarom Sudtours alleen nog als online product aan. Klikt en boekt men dan is het prima. Kans is overigens klein. Aanbieden als optie in het reisbureau is dus niet echt handig. Of de klant komt er vooraf achter dat we een stuk duurder zijn maar achteraf is misschien nog wel vervelender, ondanks dat we de boeking dan al hebben gemaakt. Alternatief: Sunweb online inboeken met 25,00 boekingskosten van onze kant wat dan tevens onze marge is? Nou nee, ik denk gewoon dat op een dergelijk product de klant niet bereid is 10% van de reissom of veel meer als toegevoegde waarde te betalen. Dit in tegenstelling tot een mooie maatreis. Kortom, Sudtours is naar mijn mening geen missie voor het reisbureau en dient alleen als klantenvanger voor de Sundio groep vanuit de bestaande retail.
Hoi Maarten,
Ik ben het absoluut eens met het feit dat klanten aan de balie niet dom zijn. Juist het tegenovergestelde. Maar nogmaals; wij dwingen jullie niet tot matchen, dit is jullie eigen keuze en dus jullie eigen verantwoordelijkheid. De commissie en dus de meerprijs bestaat uit jullie toegevoegde waarde. Wanneer jij er voor kiest om de boeking volledig te matchen, kies jij er voor om jouw toegevoegde waarde niet de waardering te geven die het verdiend. Klanten die aan de balie komen snappen heel goed dat ze moeten betalen voor een extra service, alleen snappen ze ook heel goed dat zij in de positie zijn om meer van jullie te vragen. En maken hier dan ook veelvoudig gebruik (misbruik) van.
Een prijsverschil van 10% is prima te verklaren en een goede manier van werken. Grotere verschillen worden altijd terug gebracht naar 10%. Netto houden wij standaard minder over dan onze zustermerken. Jullie vragen ons om meer toe te geven, hetgeen wat jullie zelf ook niet willen doen. Iedere boeking dient financieel aantrekkelijk te zijn voor zowel reisagent als tour operator en met deze manier van werken is er een goede balans gevonden. Uiteraard dient de boeking ook financieel aantrekkelijk te zijn voor de klant. Maar willen ze volledig gaan voor prijs en niet voor service, dan kunnen ze op internet terecht. Niet ons gewenste uitgangspunt, maar als je iedere keer toe moet blijven geven.. Je kan zelf het rekensommetje ook wel maken. Ons advies, nogmaals: Geloof in jouw kracht, geloof in jouw toegevoegde waarde en beperk daarom ook het (volledig) matchen. Het is jouw eigen keus.
Dat is niet echt iets waar we wat mee kunnen Marianne.
Egbert heeft compleet gelijk. Het verschil is 90% van de keren 10% verschil, met 11% commissie kun je dat niet rechtpraten of weggeven.Klanten aan de balie zijn niet stom! Matchen is ook leuk, maar matchen tot 10% verschil (want het verschilt dus ook wel eens 20-15%) is geen tool en kunnen we dus niets mee!
Hoi Egbert,
Bedankt voor je reactie. Wat jij aangeeft betreft prijs, daar heb je gelijk in. Sudtours is in de regel een maximaal percentage duurder dan onze directe merken. Echter is dit verschil heel makkelijk uit te leggen; het is jouw commissie. De keuze om te matchen met de prijs van onze directe merken, ligt volledig bij jou. Wij dwingen je hier absoluut niet toe. Ons advies is juist om niet te matchen, of slechts gedeeltelijk. De reisagent biedt een enorme toegevoegde waarde voor de klant, en voor jullie service dient betaald te worden. Hier hebben wij samen al eerder overleg over gehad, dus je weet hoe de vork in de steel zit wat betreft deze regeling. En wij zien absoluut mogelijkheden tot groei, door middel van simpelweg in te spelen op de vraag van de consument. Mede door de ontwikkelingen bij onze directe merken, zien wij waar de consument om vraagt (denk aan o.a. de All Inclusive trend). Deze ontwikkelingen zijn namelijk ook in de retail duidelijk terug te zien. Aankomende winter bieden wij niet alleen de bestemmingen waar de consument om vraagt, maar ook het juiste accommodatie- en verzorgingtype. En dit alles tegen een scherpe prijs. Daarom zijn wij ook deze winter weer enorm blij met onze zustermerken, want juist hierdoor kan Sundio ook de retailklant (Sudtours) voorzien van de trends en meest actuele ontwikkelingen. Mocht je nog meer uitleg wensen; je weet hoe je ons kunt bereiken.
Groetjes, Marianne
Moeten ze toch even uitleggen en ook aangeven als mijn idee hierover niet klopt: elke acco is toch veel voordeliger via Jiba, Sunweb en andere Sundio merken? Merk dat als ik zelfs mijn hele marge terug zou geven aan de klant, ik die prijs niet kan benaderen. En mijn “vroegere” klant was ook niet gek en zag bij zijn Sudtours acco nog andere parasolletjes staan en ging in gesprek met klanten van die andere parasolletjes. Kortom, die kwam terug bij mij om te bedanken voor de bewezen diensten voor de afgelopen 15 jaar….Boek nu nog wel eens een klant die dat nog niet door heeft maar daar is alles dan mee gezegd. Misschien is dit iets te zwart/wit. Lees graag de reacties. Overigens heb ik niks tegen Sundio want ik vind het knap wat ze doen. Zou best Sunweb willen verkopen tegen 5% zoals Arke (vergelijkbaar) wel mogelijk is.