Suriname lobbyt bij Corendon en airberlinCorendon en airberlin worden in Surinaamse media (wederom) genoemd als airlines die ‘moeten’ gaan vliegen op de route Amsterdam-Paramaribo. Atilay Uslu (directeur Corendon) ontkende tegenover TravelPro ook maar enige interesse te hebben in de route. ‘‘Met onze huidige toestellen kunnen we niet eens op Suriname vliegen en wij zijn voorlopig niet van plan die toestellen te gaan aanschaffen’’, aldus Uslu. 

Van een gesprek dat de ‘Vereniging van Reizigers’ (VVR) vrijdag jl. heeft aangevraagd heeft Uslu nog niks vernomen.

Volgens VVR-voorzitter Mahin Jankie hebben de SLM en de KLM een monopolie op de route wat voor hoge tarieven zorgt, zo laat hij weten aan de Surinaamse krant ‘De Ware Tijd’. 

Wat betreft airberlin ligt de hoop van de lobby nog steeds bij Paul Gregorowitsch (Chief Commercial Officer airberlin en voorheen commercieel directeur KLM en directeur Martinair). ”Als het bij airberlin of Corendon niet lukt, gaan we bij andere Europese airlines informeren”, aldus Jankie. Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP) heeft de Nederlandse regering vorige week om een volledig open-sky-beleid gevraag als het gaat om Suriname, dat onlangs een open sky-verdrag met de Verenigde Staten van Amerika heeft gesloten en dit ook met Turkije wil.