Niemand kijkt ernaar, maar iedereen weet waar het over gaat. Zoiets als roddelbladen lees je alleen bij de kapper. Ja, jij vast en zeker ook.

Het format is simpel: haal vier koppels uit elkaar en zet de vrouwen in een prachtig Thais huis vol knappe vrijgezelle mannen en doe vervolgens hetzelfde met de mannen, maar dan in een luxe resort met beeldschone single dames. De ultieme relatietest. Na veertien dagen Thaise zon, zee en zuipfestijnen blijkt wie zo trouw als een hond is en wie de verleidingen niet kon weerstaan. Wie alleen of misschien wel met zo’n single lady of man het vliegtuig naar huis pakt, voor zolang deze intense ‘liefde’ dan mag duren.

Ik heb het natuurlijk over Temptation Island. De guilty pleasure van heel veel Nederlanders. Het programma dat ervoor zorgt dat social media elke donderdagavond ontploft, waar de volgende dag – wat zeg ik: dagen – over nagepraat wordt, er ook voor zorgt dat het koffieapparaat op kantoor overuren draait en waar onder meer Bol.com en TUI op inhaakten met hun Facebook-posts.

Het niveau is natuurlijk niet hoog te noemen met al die schuddende billen en borsten en opgepompte spierbundels op dat zonovergoten Thaise eiland. Maar hé een mens moet eens ontspannen, toch? En uit onderzoek blijkt dat juist hoogopgeleide mensen naar Temptation Island kijken, dus ik maak me niet druk.

Maar zou zo’n eiland der verleidingen iets voor de reisbranche zijn? Zet verschillende reisbedrijven twee weken of nee een paar dagen bij elkaar in een prachtaccommodatie op een mooi stukje onontdekt mediterraans land en de liefde voor elkaar bloeit zienderogen op. Drankje hier en daar, misschien een te veel, oplopende temperaturen en voor je het weet fladderen de vlinders van links naar rechts. Ze zoeken elkaar buiten het oog van de andere deelnemers op, want ze kunnen zo goed met elkaar ‘praten’. Moet kunnen toch? Want je raakt natuurlijk ook weleens uitgekeken op je eigen liefde.

Ik zie het al helemaal voor me. TUI aan de scharrel met Corendon, Silverjet gaat ‘brommers kiekn’ met Travel Impressions, Thomas Cook flirt er op los met Sunweb, Travel Counsellors danst opeens wel heel verleidelijk met The Travel Company; er zelfs gesproken over het zetten van een liefdestatoeage en D-reizen bekent spontaan knetterverliefd te zijn op TravelXL. Oeioeioei dat wordt smullen!

In die paar dagen gaan ze natuurlijk ook met elkaar op date, want de oude schoenen worden niet weggegooid voor je de nieuwe hebt ingelopen. Zo’n date kan dan een romantische stadswandeling zijn, een lome fietstocht door verlate straten of een heerlijk diner bij kaarslicht onder een sterrenhemel van je welste.

Maar wacht eens even, zo’n tripje der verleidingen is er eigenlijk al en wordt elk jaar ergens in het najaar gehouden… of niet? Wie speelt er dan met vuur?

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl