In 2017 noteerde het Canarische eiland Tenerife een groei van 20.4% onder Nederlanders die kiezen voor een verblijf in een vijfsterrenhotel. In totaal bezochten vorig jaar 169.528 Nederlandse toeristen Tenerife.

De Nederlandse markt is zeer belangrijk voor Tenerife. Niet alleen kozen veel meer Nederlanders voor een luxe accommodatie, maar ook is het uitgavenpatroon van Nederlanders op het eiland hoger dan dat van andere nationaliteiten. Steeds meer Nederlanders kiezen voor een actieve vakantie op Tenerife; naast wandelen en fietsen, zijn walvis spotten, klimmen en sterren kijken populaire excursies. Nieves Perdomo van Turismo de Tenerife: “De afgelopen twee jaar hebben wij geïnvesteerd in mooie samenwerkingen met de Nederlandse reisindustrie en hebben wij succesvolle workshops georganiseerd met als doel reisagenten kennis te laten maken met de onbekendere kant van Tenerife: de gastronomie, de vele mogelijkheden voor actieve vakanties, eco-excursies, wellness en het brede aanbod in het luxe segment. Het is fantastisch te zien dat deze boodschap in Nederland zo goed aanslaat. De Nederlandse bezoeker is daarnaast ook een year-round bezoeker. Nederland is dan ook een van de belangrijkste groeimarkten voor ons.”

Uit onderzoek blijkt dat het milde klimaat, het mooie landschap, de natuur en relaxen de belangrijkste motivatie voor Nederlanders zijn om te kiezen voor Tenerife. Eind 2017 lanceerde Tenerife een nieuwe Nederlandstalige website: www.webtenerife.nl