Nieuws

Ter Haar in de bres voor branche: ‘Het is godsonmogelijk om afspraken te maken’

Julius ter Haar, directeur van Oad Reizen heeft in een exclusief interview met het programma ‘In de Wandelgangen’ van TV Oost laten weten dat het ‘godsonmogelijk is om prijsafspraken te maken binnen de reisbranche.’ De presentator van het programma en de interviewer legden Ter Haar het vuur aan de schenen. Ter Haar laat de omroep weten: ‘Er is natuurlijk op geen enkele wijze sprake van prijsafspraken die niet zouden mogen, dus wij waren uiteraard verbaasd over het bezoek van de NMa. Ik heb ook altijd gedacht dat de NMa niet zomaar ergens binnen zou vallen, maar kennelijk moet ik daarover mijn mening toch iets bijstellen. Maar goed, geen enkel probleem, wij verlenen onze medewerking aan alles wat ze vragen en willen zien. We hebben ook een prima gesprek gehad. De mevrouw van de NMa zei op het eind ook dat ze nog nooit zo’n prettig gesprek had gehad. En ja, dat is natuurlijk ook makkelijk als je niks te verbergen hebt’.

‘U lacht er zelfs bij, ik zou helemaal niet lachen als ik u was’, aldus de interviewer. Ter Haar: ‘Tja, ik kan wel boos doen, maar deze mensen doen ook maar hun werk zoals iedereen. Ik denk niet dat het zin heeft om je er al te druk over te maken. Het is natuurlijk wel jammer, want ik had mijn dag liever anders ingevuld. Maar het is zo en wij werken maximaal mee. Als je niets te verbergen hebt, is het ook geen enkel probleem om ergens aan mee te werken. Er zijn hier meerdere mensen geweest die met ons in gesprek zijn gegaan. Ze hebben ons een heleboel vragen gesteld over hoe wij zaken doen, hoe onze organisatie in elkaar zit en over hoe de reisbranche in elkaar zit. Het is namelijk een onderzoek naar de reisbranche, het heeft dus niets met onze organisatie specifiek te doen. Het gaat om de verschillende partijen in de branche. Daarom is er ook een bezoek geweest aan de ANVR, onze branchevereniging. Daar hebben ze ook de nodige vragen gesteld. Op die manier verricht men het onderzoek en wij werken er met alle plezier aan mee. Geen probleem. Wij werken er aan mee door antwoord te geven op de vragen die men stelt, door documenten te geven waar men naar vraagt. Wij zijn een open boek.‘ De interviewer wijst Ter Haar er nog even op dat dit waarschijnlijk niet zo’n fijne dag voor Ter Haar was, helemaal gezien de slogan van Oad ‘‘Fijne vakantie. Oad Reizen’’. Ter Haar: ‘Nou, niet zo’n fijne dag… Ik had inderdaad een andere agenda en ‘‘Fijne vakantie’’ daar staan wij nu en in de toekomst nog steeds voor, dus er is helemaal niets aan de hand. Het is een onderzoek van de NMa en dat moet je natuurlijk serieus nemen en aan meewerken. En wij werken mee zonder enige schroom en probleem, want wij hebben niets te verbergen’.

De interviewer wil Ter Haar nog even duidelijk maken dat hij de slogan van Oad Reizen wil veranderen in ‘‘Fijne vakantie. Maar ook een dure’’. Ter Haar: ‘Nee, dat is wel een hele merkwaardige opmerking’. Interviewer: ‘Ik stel hem omdat er wordt gesuggereerd dat de prijzen bewust hoog worden gehouden’. Ter Haar: ‘Nee, dat is natuurlijk volstrekt onmogelijk in onze branche. Wij vechten elkaar de tent uit op alle mogelijke manieren. Ik zou bijna zeggen; we gunnen elkaar het verlies nog niet eens. Laat staan dat er überhaupt sprake zou kunnen zijn van prijsafspraken. Wat dat betreft zijn de invallen echt verbazingwekkend. Ik heb geen idee hoe het nu verder gaat. We zullen ongetwijfeld binnenkort ergens vernemen dat er niks aan de hand is, dus dan gaan we weer verder’. Interviewer: ‘Of niet…. En de NMa legt ook behoorlijk forse boetes op in deze economisch toch mindere tijden. Ik kan mij voorstellen dat de Oad dat toch liever niet heeft’. Ter Haar: ‘Als je niets te verbergen hebt hoef je je nergens zorgen om te maken. Dus wij maken ons nergens zorgen over. Net zo goed als dat ik rustig durf te zeggen dat dat voor andere partijen ook zo is. In onze branche vindt dat niet plaats. Dat is ook godsonmogelijk om überhaupt afspraken te kunnen maken. Daarvoor is de materie ook veel te complex. Wat betreft de negatieve beeldvorming… Het enige positieve wat ik daar van kan maken is dat het niet alleen bij ons is. Wij staan bekend als een ordentelijke, eerlijke en goede organisatie en dat willen wij graag zo houden. Misschien moet de NMa straks maar heel goed hun best doen om dat heel nadrukkelijk te communiceren dat er niets aan de hand is geweest.

© 2011, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

1 Comment

  1. 28 januari 2011 at 16:30

    Met grote verbazing gelezen over de wijze waarop de NMa interviewer OAD en ook de reisbranche op voorhand al schuldig heeft bevonden. Ik wil mijn waardering uitspreken over de de reactie van ter Haar aan de NMa en ben benieuwd of ze later ook duidelijk naar buiten gaan brengen dat er niets aan de hand is binnen de reisbranche.Je zou haast denken aan werkverschaffing binnen de NMa, per slot van rekening moeten de onderzoekers van de NMa toch wel aan het werk blijven.

Vorige bericht

Specials Reisburo Actueel #1: Dutch Tourism Expo, Rondreizen & Dé zomerbestemming 2011

Volgende bericht

Eindhoven Airport pompt € 26 miljoen in uitbreiding

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.