Joop ter Haar sr., President Commissaris van de Oad Groep, heeft te kennen gegeven achter het initiatief te staan van de investeringsmaatschappij ‘De Reggeborgh Groep’ en gebiedsontwikkelaar Area Development Twente (ADT) om van Airport Twente een burgerluchthaven te maken. Dat heeft hij laten weten aan het bestuur van de Vereniging Vrienden van Enschede Airport Twente (VVEAT). Ter Haar liet tevens weten het onbegrijpelijk te vinden dat de Nederlandse regering de opwaardering van luchthaven Lelystad doorzet.
“Met veel enthousiasme, maar zeker ook met veel respect voor de initiatiefnemers, ondersteun ik de poging om de luchthaven Twente te reactiveren en voor Oost Nederland te behouden. Door de steeds sterkere groei van de luchtvaart over de gehele wereld, bereiken bestaande luchthavens hun limiet en worden nieuwe ontwikkeld. Voor Nederland zou dat de nog te ontwikkelen luchthaven Lelystad zijn. Een onbegrijpelijke keuze! De luchthaven Twente heeft de complete infrastructuur, is bereikbaar per trein en auto, ook voor het internationale verkeer. Zij heeft de potentie een geweldige stimulans te zijn voor de werkgelegenheid in Twente, waar helaas nog vele banen zullen verdwijnen. Je begrijpt niet dat er mensen uit Oost Nederland zijn die dat niet willen onderkennen! Verheugend is evenwel dat steeds meer inwoners hun aanvankelijke ongeïnteresseerdheid wijzigen in een positieve houding! De insteek voor eenieder moet zijn: maak de luchthaven Twente zo spoedig mogelijk weer operationeel!’’, aldus Ter Haar sr.
Ook de vanuit de Twentse regio opererende luchtvaartondernemer en oud-directeur van de luchtvaartmaatschappij VLM, Bernard Jacobs, geeft in een open brief aan achter het initiatief te staan. ‘‘Als luchtvaartondernemer kan men mij natuurlijk van vooringenomenheid betichten. Echter, na 35 jaren ervaring weet ik wat het belang is van een goede aansluiting op het internationaal luchtverkeer vanuit de regio’s. Voor een regionale -kleinere- luchtvaartmaatschappij is de luchthaven Twente aantrekkelijk, mits operationele openingstijden op werkdagen tussen 07.00 en 23.00 geboden kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat in verband met de geluidsbelasting de zaterdagnamiddag en zondagmorgen restricties kennen. Dit zal ook de ‘aantrekkelijkheid’ van deze luchthaven voor nieuwe exploitanten vergroten.
Reggeborgh heeft tot het einde van deze maand de tijd om een exploitant voor de luchthaven te vinden. De ontwikkelplannen moeten 28 april klaar zijn.
Foto: Vereniging Vrienden van Enschede Airport Twente.
4 reacties
Ik als Nijmegenaar vind het fantastisch dat zowel regionale vliegvelden Weeze(Duitsland) en Eindhoven binnen een uur bereikbaar zijn.Als Vliegveld Twente open gaat voor zakelijk en tourisme zou dat een geweldige kans zijn voor de broodnodige arbeidsplaatsen.Ik zie door de jaren heen dat zeer veel bedrijvigheid is ontstaan met een toenemend aantal bedrijven rond de vliegvelden van bovengenoemde regio,s.Ik hoop voor Twente dat het initiatief beloond wordt.
bravo reggeborgh groep/wessels.oad groep ter haar.als voorstander van een luchthaven juich ik van harte de initiatieven van wessels toe.er zouden meer mensen moeten zijn die hun hoofd boven het maaiveld uit durven te steken,uit de verschillende enquetes blijkt dat de meerderheid van de bevolking (zelfs op aanvliegroutes)voor een luchthaven is.het zijn alleen overwegend de kleine groep tegenstanders die het meeste lawaai maken.ik zou dus langs deze weg alle voorstanders op willen roepen LAAT U HOREN.
Kijk eens naar de volgende TV-uitzending met de titel;
“EU gegen Flughafen-Wahn !”.
https://www.wdr.de/tv/bab/sendungsbeitraege/2012/1128/flughafen.jsp?
Het item begint bij 05:30 (min/sec) en loopt tot 10:30.
Logistiek managers, expediteurs (A.S.) weten wel beter. Anders dan de heren ondernemers verkondigen, kun je nooit groupage- of lijndiensten voor vracht of personen naar of van deze kleine regio realiseren. Alle vracht met bestemming of vertrekplaats Airport Enschede zijn alle jaren -ook toen de luchthaven open was- via Schiphol afgehandeld en met de vrachtauto van en naar Amsterdam vervoerd. Ook heeft men jarenlang geprobeerd ’s morgens een zakenvlucht vanaf Enschede naar Schiphol in stand te houden, vergeefs te weinig belangstelling. En natuurlijk heb je met de intercity die elk halfuur vertrekt een veel betere aansluiting met de vluchten vanaf Schiphol. Natuurlijk kan de OAD tekenen voor een beperkt aantal chartervluchten naar favoriete vakantiebestemmingen. Maar daar houdt het wel mee op. Laat de vrienden zich eens niet zo vrijblijvend opstellen, maar hun positieve houding bekrachtigen door een schenking in grootte van de kosten van een skybox bij Twente, in de verliesgevende exploitatie.