Testbedrijven die beloven binnen 24 uur een testuitslag te leveren, maar niet aan deze belofte hebben voldaan en worden geconfronteerd met een rechtszaak durven de confrontatie met de rechter niet aan en compenseren uiteindelijk. “Ze voelen nattigheid en kiezen eieren voor hun geld.” Dat is de conclusie die Lennaert Steendam (Jurist Achmea Rechtsbijstand) en Jeanine Janssen (MAX Ombudsman) trokken aan tafel bij MAX vakantieman tijdens het item over vakanties die in duigen vielen doordat reizigers hun testuitslag niet binnen de beloofde 24 uur geleverd kregen.

Drie reizigers vertelden hoe zij via de overheidswebsite testenvoorjereis.nl een afspraak maakten voor een test, maar hun reis niet door zagen gaan aangezien ze de uitslag niet binnen 24 uur kregen. “Ze beloven dingen die ze niet doen, als je belt zeggen ze dat je moet mailen en als je mailt schrijven ze dat je moet bellen, ze sturen je van het kastje naar de muur”, waren slechts enkele van de reacties.

Afspraak niet nagekomen
Steendam laat op de vraag wat de belofte van testbedrijven nog waard is weten: “Je mag er als reiziger op vertrouwen dat de informatie die wordt verstrekt, zowel vanuit de testaanbieder als vanuit de website van de overheid, dat die informatie juist is. Er wordt gegarandeerd dat je binnen 24 uur de testuitslag krijgt, dus dan mag je ook verwachten dat je de testuitslag binnen 24 uur krijgt. Als dat niet het geval is, dan zijn ze de afspraak niet nagekomen.”

De voorwaarden
In de algemene voorwaarden hebben testbedrijven opgenomen dat zij niet kunnen garanderen dat de testuitslag er binnen 24 uur is en daarbij niet verantwoordelijk zijn. Steendam: “Je ziet al snel dat partijen een beroep gaan doen op de kleine lettertjes. De testbedrijven kunnen pas een beroep doen op de voorwaarden als die pas van toepassing zijn op de transactie. Je moet als reiziger de voorwaarden (online) hebben gezien en akkoord hebben gegeven en je moet de mogelijkheid hebben gehad om ze te lezen of op te slaan of printen. Voor zover ik kan inschatten hebben de testbedrijven dat allemaal netjes gedaan waarmee de algemene voorwaarden in principe van toepassing zijn. Partijen mogen daarin afspreken wat ze denken dat goed is.”

Overmacht?
“Nu is het zo dat een particulier door de wetgever wordt beschermd. De wetgever heeft bijvoorbeeld een bepaling opgenomen dat wanneer een bedrijf richting een particulier opneemt dat de aansprakelijkheid is beperkt of is uitgesloten, dat vermoed wordt dat dit redelijk is. Dus het testbedrijf zal in dit geval dan moeten aantonen dat in dit specifieke geval het redelijk is dat zij de aansprakelijkheid uitsluiten. Dat lijkt mij niet aan de orde, omdat testbedrijven erop ingericht moeten zijn om te leveren binnen die bepaalde periode. Zij hadden van tevoren kunnen weten dat het zo druk zou worden”, aldus Steendam. “Overmacht, wat een argument zou kunnen zijn, is wat mij betreft ook niet aan de orde. Ze hadden het zodanig in moeten richten dat ze klaar waren en na kunnen komen wat ze aanbieden.”

Overheid
Jeanine Janssen (MAX Ombudsman) laat weten dat de overheid laat weten dat klachten ingediend moeten worden bij de tester. “Komt daar niks uit, dan laat de overheid weten om terug te gaan naar testenvoorjereis.nl waar je je klacht bij de overheid kunt melden. Zij gaan dan achter de tester aan om ervoor te zorgen dat deze z’n verplichting nakomt.”

Huisartsenlab
Een eerdere zaak met betrekking tot het niet tijdig leveren van een testuitslag zorgde voor een rechtsgang, maar het testbedrijf schikte vlak voor de zitting met de aanklagers. Janssen: “We zaten allemaal te wachten op die rechtszaak, want uiteindelijk moet die onredelijk bezwarende clausule door een rechter worden bevestigd dat dat ook zo is. Vlak voor de zitting werd er geschikt waardoor de uitslag er niet komt. Het zegt wel iets dat het testbedrijf schikte. Ik denk dat ze nattigheid voelden en eieren voor hun geld hebben gekozen.”

Rechtsgang
Steendam laat weten aan de slag te gaan voor mensen die eenzelfde situatie hebben meegemaakt. “Voldoende kans op succes is mijn inschatting op dit moment. Als de mogelijkheid die de overheid biedt ook niks oplevert, dan gaan we met plezier voor deze mensen aan de slag. Als het niet anders kan, dan ook via een gang naar de rechter.” Janssen meldt dat bij twee van de jongens, die in de uitzending vertelden over het niet tijdig ontvangen van de uitslag, een goede oplossing naar tevredenheid is gevonden. De derde kwestie wacht nog op een oplossing.