Nieuws

Thomas Cook Nederland verkoopt alle 100 reisbureaus

Deel dit artikel

Thomas Cook Nederland heeft het voornemen haar reisbureau- activiteiten aan retailspecialist RTK te verkopen. Door deze voorgenomen verkoop kan de reisorganisatie zich volledig richten op haar touroperatingactiviteiten. Voor klanten van Thomas Cook heeft de aandelenverkoop geen gevolgen, onder de medewerkers zullen geen gedwongen ontslagen vallen als gevolg van de transactie.

Met de verkoop zijn de 100 Thomas Cook reisbureaus gemoeid. Deze zullen voorlopig onder dezelfde naam doorgaan met het adviseren over en verkopen van reizen. Thomas Cook Nederland blijft als preferente leverancier nauw betrokken bij deze reisbureauketen.
Thomas Cook Nederland blijft zijn reizen aanbieden via alle kanalen, retail, call center en internet. Ook in de toekomst spelen de ANVR aangesloten reisbureaus in Nederland een belangrijke rol.

“We zijn verheugd dat we een gespecialiseerde partij hebben gevonden die onze retailketen wil overnemen en verder uitbouwen”, zegt Susan Duinhoven, CEO van Thomas Cook Nederland. “Door deze voorgenomen overname kunnen wij ons volledig richten op onze touroperatingactiviteiten en is RTK in staat zijn uitgebreide retailkennis te gebruiken om onze klanten perfect van dienst te zijn.”

“Namens VR Meine Raiffeisenbank, CEO Wolfgang Altmüller zegt: “Door reisorganisatie coöperatie RTK hebben we vele jaren ervaring in de retail branche en willen verder uitbreiden in dit marktsegment. We zijn overtuigd van het toekomst potentieel van het reisbureau en beschouwen de overname van de Thomas Cook travelshops in Nederland als een perfecte basis voor onze internationale groeiambitie”. De voorgenomen transactie behoeft het advies van de ondernemingsraad van Thomas Cook Nederland en overleg met de betrokken vakorganisaties.

Later meer.


Deel dit artikel

8 Reacties

  1. 22 september 2011 at 01:53

    Weet niet meer waar de discussie hier nu over gaat maar feit is wel dat de Thomas Cook Travel Shops verkocht zijn aan RTK, terwijl de online tak ThomasCook.nl “binnenshuis Hoofddorp” blijft en dat is een opmerkelijke zaak. De nieuwe eigenaar van de TC shops heeft dus kennelijk een focus naar winkels maar onduidelijk is wat de bedoeling naar online is omdat de online-basis is achtergebleven bij TC zelf. Kan hier even met mijn pet niet bij tenzij er straks nog een slimme Duitse truc in de laatste minuut op tafel komt. Zo zijn wij als Hollanders wel vaker de bak in gegaan…..

  2. Koen
    22 september 2011 at 00:11

    @JB Maar de casettebandjes wel…

  3. JB
    19 september 2011 at 08:42

    @P.Dorunda: met de komst van de dvd’s zijn de bioscopen toch ook nooit verdwenen? Blijft altijd markt voor reisbureaus.

  4. 16 september 2011 at 12:43

    Kansen voor Nederlandse reisagenten

    R&CTI BV in Roermond biedt een uitgebreide mogelijkheid om Duitse touroperators te verkopen in Nederland met behulp van het eenvoudig te hanterenTrafficsCosmo prijsvergelijkings- en reserveringssysteem, Nederlandse reisbureaus en mobiele reisagenten kunnen hun klanten een grote verscheidenheid bieden van bestemmingen, hotels en voorzieningen op het scherm van hun computers of laptops en direct tot verkoop overgaan met onmiddellijke bevestiging van de boeking.
    R&CTI BV staat ervoor dat haar activiteiten zijn bedoeld om een aanvulling in het portfolio van aanbod van de Nederlandse reisagenten te bieden, en als zodanig niet met hen de concurrentie aangaat. Ons bedrijf is niet voornemens om de Nederlandse reissector te passeren (dat wil zeggen via een eigen reisbureauketen), maar om zo nauw mogelijk samen te werken met de reisagent.
    Alle verkochte producten van de Duitse touroperators zijn verzekerd tegen financiële mislukking volgens de Europese wetten, waardoor zekerheid voor de klanten is gewaarborgd.
    F. Lothar Winkelhoch, directeur R&CTI B.V., Roermond

  5. 16 september 2011 at 06:50

    at Wünker, Wij zullen zien. Ik heb al 2 jaar geleden bij Globe reisburo meegemaakt: aantal dagen zelfs een 2 weken kwam er geen klant binnen in een resibureau gevestigd in een drukke winkelcentrum in A’dam. En we deden ons best om de klanten te benaderen,nabellen,folders rondbrengen…Vorig jaar bij TC Boekdirect gewerkt,internet boekingen ,nou we kwamen handjes te kort zo druk elke dag.De klant boekt online en dat is waarom ik sinds half jaar geleden in Bangkok http://www.thajsko.com NL heb opgericht, laat maar de klant lekker online boeken! Gr.uit Bangkok

  6. 16 september 2011 at 01:25

    Hé Erich, helemaal gelijk hoor. Als franchisenemer van Thomas Cook sta ik tot nu toe positief in deze move. We komen nu bij een echte retailgroep die een enorme ervaring heeft in de reis retail. Kunnen we alleen maar beter van worden mits de overgang in goed overleg en wederzijds begrip gaat. Het is nog te pril om daar een oordeel over te geven maar over een paar weken weten we meer. Mijn persoonlijke mening is dat ik liever hoor bij een groep reis retailers dan bij een TO die er ook nog retail bij heeft.

  7. Wünker
    15 september 2011 at 22:22

    @Dorunda: onzin, de Duitsers gooien het geld niet over de balk! Zie Cor Molenaar “Het einde van de winkels”. Het retaillandschap verandert idd – maar inventieve en creatieve bedrijven/winkels zullen bestaansrecht behouden, ook reisbureaus(!). Neem maar aan dat men goed heeft nagedacht over de mogelijkheden!

  8. 15 september 2011 at 17:52

    Nu verkopen en later gaan alle reisbureaus toch verdwijnen, een kwestie van tijd !

Vorige bericht

'CELEBRATION with alltours'

Volgende bericht

Thomas Cook:

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.