Thomas Cook heeft zich vandaag gecommitteerd aan verdere investering in Griekenland, met de aankondiging dat zij verwacht deze zomer drie miljoen vakantiegangers naar het land te brengen. Dat is één derde meer dan twee jaar geleden.

Op een bijeenkomst ter gelegenheid van de opening van het innovatieve nieuwe hotelmerk Cook’s Club, dat bijgewoond werd door de Griekse Minister van Toerisme, Elena Kountoura, zei Thomas Cook´s Chief Executive Peter Fankhauser, dat het bedrijf in de afgelopen jaren meer dan 34 nieuwe routes naar Griekenland heeft toegevoegd en vier nieuwe Griekse bestemmingen heeft opgenomen in haar portfolio. Dit maakt Thomas Cook de grootste reisorganisatie naar Griekenland.

Cook’s Club
De nieuwe Cook’s Club in Chersonissos op Kreta is de nieuwste toevoeging aan het sterke merkportfolio van de Thomas Cook Groep en één van de 47 eigen merkhotels van Thomas Cook, waar Neckermann Reizen deel van uitmaakt, in Griekenland. Dit zijn er beduidend meer dan op andere vakantiebestemmingen. Met de opening van deze allereerste Cook’s Club in Griekenland, wordt de eerste aanzet gegeven naar het openen van tien tot vijf Cook’s Clubs in de zomer van 2019.

Een na grootste bestemming
Peter Fankhauser: “Griekenland is sterk gegroeid in de afgelopen twee jaar en is nu de op één na grootste bestemming van de Thomas Cook Groep. Sinds 2016 hebben we nieuwe bestemmingen ‘geopend’, waaronder Noord-Griekenland, een flink aantal prachtige eilanden en nieuwe luchtvaartroutes toegevoegd aan ons Griekse aanbod. Daarnaast hebben we geïnnoveerd met de lancering van onze twee nieuwe hotelconcepten, Casa Cook en Cook’s Club. De relatie met onze eigen hotelpartners in Griekenland is zeer belangrijk voor ons en we verwachten de groei van het eigen hotelportfolio in Griekenland te versnellen met ons hotelinvesteringsfonds. We spreken graag met potentiële partners, omdat we steeds op zoek zijn naar nieuwe overnames om hotels op A-locaties te kunnen renoveren en lanceren als één van onze acht hotelmerken.”

Aantrekkelijke bestemming
Elena Kountoura (Griekse Minister van Toerisme): “Griekenland is 365 dagen per jaar een aantrekkelijke bestemming, opkomend in wereldwijde reistrends als een uitstekende keuze voor unieke en authentieke reiservaringen in de Middellandse Zee en Europa. Thomas Cook is een belangrijke partner in de verdere ontwikkeling van onze toonaangevende toeristische sector. We ondersteunen en verwelkomen nieuwe investeringsprojecten in de dynamisch groeiende Griekse toerismesector, die de ervaring en de algehele kwaliteit van ons toeristisch product verbeteren. Ons strategisch partnerschap is belangrijk bij het verder promoten van nieuwe Griekse vakantiebestemmingen en het uitbreiden van ons toeristisch aanbod gedurende het gehele jaar. waarbij we ons concentreren op de voordelen voor de lokale gemeenschappen door duurzame groei van het toerisme.”

Investering van €150 miljoen
Thomas Cook zal €150 miljoen investeren in de Griekse toerismesector in 2018, een stijging van 22% ten opzichte van 2016. Het bedrijf zorgt voor werkgelegenheid van ongeveer 1.050 mensen ter plaatse in de drie hotels die eigendom zijn van de reisgigant, de klantenondersteuning ter plaatse en de commerciële teams. Daarnaast is duurzaamheid voor Griekenland net zo belangrijk als voor Thomas Cook. Het opnemen van de Travelife-certificatieregeling – een instrument voor supply chain management voor hoteliers om hun sociale, economische en milieu-impact te verbeteren – is in Griekenland hoger dan in welke andere Thomas Cook-bestemming dan ook Peter Fankhauser: “Travelife helpt om ervoor te zorgen dat meer voordelen van de economische activiteit die op de bestemming wordt gegenereerd, hier in Griekenland gevoeld wordt en daarom werken we hard aan 100% certificering van al onze eigen hotels. De drie Griekse hotels die eigendom zijn van Thomas Cook hebben reeds acht jaar een Travelife Gold accreditatie. En we zijn verheugd dat ons eerste Casa Cook hotel op Rhodos in juni is bekroond met de Gold Travelife-accreditatie.”

Nieuwe hotelformules
“Het gastvrije Griekenland is altijd zeer populair geweest onder de Nederlandse vakantiegangers en met de toevoeging van onze eigen hotelmerken is dit alleen maar verder toegenomen. Samen met de andere landen binnen de Thomas Cook Groep, hebben we ook in Nederland onder de merken Neckermann Reizen en Thomas Cook nieuwe Griekse vakantiebestemmingen kunnen toevoegen aan ons portfolio. De nieuwste hotelformules zijn ook in ons land niet onopgemerkt gebleven en hebben gezorgd voor een flinke toename van nieuwe klanten”, aldus Carola Hoekstra (Managing Director voor Thomas Cook in Nederland).