BlogsNieuws

Tjingo, laat je niet matsen!

Onlangs heb ik enkele uren doorgebracht in de rechtbank. Ik was aanwezig bij het geding tussen Corendon en Tjingo, en als journalist ben ik uiteraard onafhankelijk en objectief. Onafhankelijk en objectief heb ik dan ook geconstateerd dat de manier waarop Tjingo handelt ronduit schandalig is.

Uiteraard ga ik hier niet schrijven wie er gelijk heeft, dat is aan de rechter. Of er wel of niet door Tjingo is gefraudeerd zal een uitgebreid onderzoek aan moeten tonen. Ik verwacht dan ook niet dat de kantonrechter daar op korte termijn een uitspraak over gaat doen.

Waar ik mij over opwind is de manier van handelen van Tjingo. Corendon heeft onlangs een geding verloren en de rechter legde hen daarbij een dwangsom van e 20.000 per dag op mocht Corendon de afspraken omtrent korting schenden. Dat was het dan, zul je denken. Samen aan tafel en op naar de toekomst. Maar nee, dus niet.

Na het businessmodel van ‘korting-geven-uit-decommissie’ lijkt Jan van der Tempel een nieuw businessmodel te hebben bedacht. Namelijk; procederen tot er een dwangsom uitgesproken wordt, die zo hoog mogelijk op laten lopen en dan innen. Net doen of alles goed gaat, en in het geniep elke dag een deurwaarder op kantoor laten komen om de eventuele overtreding te laten constateren. Als die geconstateerd wordt, zeg je daar niks over tegen de leverancier.

Dat deed Tjingo totdat de teller op een mooi bedrag stond. In dit geval 61 dagen lang en dan 61 keer e 20.000 vorderen. Dat levert een bedrag op van maar liefst e 1.220.000.
Om 12.09 uur leg je die claim van ruim e 1.2 miljoen bij de leverancier neer en om 12.39 uur heb je beslag gelegd op maar liefst vijftien bankrekeningen. Uiteraard moet je dat van tevoren wel goed plannen.

Het is een businessmodel dat ik op persoonlijke titel verwerpelijk vind. Ik moet er niet aan denken dat ik met zo’n partij zaken zou doen.

Ook nu ik weet dat er door Tjingo eerder al stiekem gesprekken opgenomen zijn tussen hen en een andere leverancier. Zo ga je niet met elkaar om.

En alhoewel Jan van der Tempel het ontkent, is de algemene opinie dat hij verantwoordelijk is voor het onzalige NMA-onderzoek dat, zoals verwacht, niets heeft opgeleverd.

Als ik zaken zou doen met Tjingo zou ik direct de meest uitgebreide rechtshulpverzekering afsluiten. Sterker nog, ik zou helemaal met de samenwerking stoppen indien mogelijk.
Dus, geachte aanbieders, u kunt later niet zeggen dat u niet gewaarschuwd bent. Of wil u ook gematst worden voor minus e 1.2 miljoen!

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl

Ps. Ik ben benieuwd of ik na deze column ook wordt gedagvaard. Mijn nieuwe rechtsbijstand verzekering is afgesloten.

© 2014, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

3 Reacties

  1. Nathalie Turnhout
    22 januari 2014 at 17:20

    Ik hoop dat met dit bericht Thomas Cook eindelijk eens wakker wordt en actie gaat ondernemen! TUI heeft tenslotte ook met vlag en wimpel de rechtzaak tegen marktverziekers als Tjingo gewonnen!

  2. 22 januari 2014 at 16:48

    Namens de redactie:

    Er zijn een aantal kritische en scherpe reacties binnengekomen op deze column, dat zien we graag. Jammer genoeg zijn deze reacties anoniem waardoor we deze volgens onze huisregels niet kunnen goedkeuren. Wij van TravelPro staan open voor een pittige discussie, wij moedigen dit zelfs aan. Maar dat doen we niet met anonieme reacties. Dus reageer a.u.b. nog een keer met naam en toenaam en niet met een fictieve naam en e-mailadres.

    Bij voorbaat dank!
    De redactie van TravelPro

  3. 22 januari 2014 at 16:00

    Hallo Tom, als journalist mag je toch ook ongezouten je mening geven, niets mis mee. Ik ga er van uit, jouw kennende, dat dit inderdaad objectief en onafhankelijk is. Hoe kun je in vredesnaam zo zaken doen? Als de rechtspraak in Nederland onderzoekt en gewoon zijn werk doet, krijgt ieder wat hij toekomt.
    De slogan die ik met mijn bedrijf hanteer: “zaken voor elkaar” doet recht in meerdere opzichten, maar dat lees ik hier niet terug. Bedankt voor de update, ik blijf je volgen, en pas op ik weet waar je huis woont, Ed.

Vorige bericht

Schiphol start met 'Tap 'n Fly'

Volgende bericht

Reisadvies Bangkok aangescherpt

Auteur

Tom van Apeldoorn

Tom van Apeldoorn

Tom is een zelfstandig ondernemer in hart en nieren en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in uitgeversland, zijn hobby is zijn werk en dat straalt hij ook uit.