Op 29 april 2018 heeft een spanningsdip in het hoogspanningsnet van Tennet geleid tot een onderbreking van de stroomvoorziening op een deel van Schiphol. Dit heeft geleid tot uitval van een aantal belangrijke operationele processen op Schiphol.

Schiphol heeft TNO de opdracht gegeven onderzoek uit te voeren naar de oorzaak van de problemen. De eerste bevindingen van het onderzoek zijn inmiddels bekend. De verstoring van kritieke operationele processen op de luchthaven is volgens TNO veroorzaakt door een opeenvolging van gebeurtenissen in de stroomvoorziening en het datanetwerk. Zo kende een (tijdelijke) noodstroominstallatie in Terminal 3 afwijkende instellingen ten opzichte van andere noodstroomvoorzieningen, stonden drie groepen niet goed ingesteld en is de maximale belasting van de noodstroomvoorziening overschreden.

Na herstel van de stroomvoorziening stuitte Schiphol op enkele problemen in haar datanetwerk. Dit als gevolg van een verbindingselement (‘switch’) dat verkeerd aangesloten was op de stroomvoorziening en hierdoor niet goed functioneerde. Op een andere switch deed zich een softwareprobleem voor waardoor een deel van het datanetwerk tijdelijk uitviel. Schiphol heeft direct maatregelen genomen om deze problemen op te lossen. Zo is bijvoorbeeld de betreffende noodstroominstallatie in Terminal 3 vervangen en vervolgens succesvol getest, en zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in het datanetwerk.

Hoewel het onderzoek nog loopt, is het duidelijk dat er ook bij Schiphol een aantal zaken niet goed zijn gegaan. Met vervelende gevolgen voor passagiers en de luchtvaartmaatschappijen. Schiphol betreurt dat en doet er alles aan om herhaling te voorkomen. In de volgende fase van het onderzoek zal TNO ook kijken naar de achterliggende oorzaken en aanbevelingen doen om herhaling te voorkomen of het risico daarop te verlagen. Het totale onderzoek wordt naar verwachting eind deze zomer afgerond.