Na een aantal weken klussen, zit ik weer eens achter mijn pc om een voorwoord te schrijven. De klus is bijna klaar en het is, al zeg ik het zelf, mooi geworden.

Mijn dank voor de bezorgde mailtjes; ik was niet ziek, had geen burn-out en met het blad gaat het prima. Ik zat tot achter mijn oren onder de verf, was in gevecht met de installatie van Ziggo (wie niet?). Kortom, best wel eens lekker om eens ergens anders mee bezig te zijn. Complimenten voor ons team dat mij maar weer eens duidelijk heeft gemaakt dat ik misbaar ben.

Maar nu de waan van vandaag, Arke houdt op te bestaan. Hoe Ferdinand Franssen, inmiddels al weer 87 jaar, hierover denkt laat zich raden. Hij vraagt zich vast af hoe deze Engelse Duitsers het in hun botte kop halen om zo’n mooi merk te elimineren. Het lijkt zo logisch. In de presentatie stelt men dat als men vandaag een bedrijf zou beginnen, dan zou men het in alle landen dezelfde naam geven. Ja, natuurlijk, maar dat is niet zo! Zo lust ik er nog wel eentje.

Als ik de presentatie doorneem, valt mij nog iets op: de eerste stap is dat TUI de Nederlandse merknaam Arke laat verdwijnen en tegelijkertijd wordt TUI in Frankrijk geïntroduceerd. Wat er in Frankrijk verdwijnt, wordt niet vermeld. Opvallend is wel dat de naam Nouvelles-frontieres niet wordt genoemd. Later is België aan de beurt en wordt Jetair TUI, waarom niet tegelijkertijd met Nederland? De nordic-markt volgt nog later en als laatste zou het Engelse merk, Thomson, er aan moeten geloven.

Mijn onderbuikgevoel zegt mij dat Nederland de testmarkt is, en zelfs nog eerder aan de beurt dan onze zuiderburen. Eigenlijk is dat een groot compliment en spreekt daar het vertrouwen van de board uit dat die Nederlanders dit klusje wel gaan klaren. Hopelijk slaagt de test en wordt het een succes.

Het spreekt voor zich dat er grote kostenbesparingen zijn te realiseren en dat TUI er goed aan doet nu deze stappen op eigen initiatief te nemen en niet later door de omstandigheden wordt gedwongen (Thomas Cook?).

Kortom, alles is logisch en verklaarbaar, maar als TUI Arke dan toch weg doet, wil ik het wel kopen voor een zacht prijsje.

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl