Frank Oostdam (directeur ANVR), Arjan Kers (directeur TUI Nederland) en Steven van der Heijden (directeur Corendon) hebben gisteren een ontmoeting gehad met Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur en Waterstaat) en Stef Blok (minister van Buitenlandse Zaken). Er is een uur gesproken over onder andere de status van de reissector, luchtvaart, financiële steun, de focus op de georganiseerde reissector en het testen van corridors naar leisure bestemmingen.

“Als ANVR hebben we er nogmaals de nadruk op gelegd dat er meer steun nodig is. De ministers hebben aangegeven dat zij ermee bezig zijn, maar details hadden ze niet. Wel is duidelijk dat ze blijven opteren voor een generieke aanpak en niet voor een sectorspecifieke aanpak. Dat is jammer, maar aan de andere kant is het wel zo dat er heel veel aandacht komt voor zeer zwaar getroffen bedrijven. Met die insteek heb ik er alle vertrouwen in dat de reissector niet vergeten wordt bij de financiële hulp”, aldus Oostdam. “Natuurlijk willen we uitbreiding van financiële steun als reissector, maar dat moet ook liggen in het toegankelijker maken van de TVL-regeling. Nu is die aan de bovenkant niet bereikbaar voor de grotere bedrijven en aan de onderkant hetzelfde verhaal. We hebben ervoor gepleit om de generieke steun sectorspecifieker te maken.”

De ANVR-directeur verwacht niet dat er tijdens de persconferentie van vanavond al meer duidelijk wordt over de extra steun en wie er precies voor die extra steun in aanmerking zullen komen. “Er zal de komende dagen vast weer het een en ander uitlekken, maar ik verwacht dat er eind van de week meer duidelijkheid zal zijn. Natuurlijk is er deze dagen veel aandacht voor andere sectoren, maar wij hebben duidelijk gemaakt dat de reissector sinds maart 2020 dicht zit en dat we in ieder geval tot halverwege maart 2021 dicht zitten.”

Op de vraag of Oostdam alleen de indruk heeft dat de reissector niet wordt vergeten of dat er tussen neus en lippen door toezeggingen zijn gedaan, laat hij weten: “Ze zullen zoiets nooit tijdens zo’n gesprek kunnen zeggen, maar ik krijg de indruk dat de reissector niet wordt vergeten. Die indruk krijg ik via verschillende kanalen, waaronder VNO-NCW. Het is natuurlijk onze ambitie dat als er extra steun komt, dat de reissector wordt meegenomen. Ik ben blij om te constateren dat men kiest voor zeer zwaar getroffen bedrijven. Er mag geen twijfel zijn dat de reissector een zeer zwaar getroffen sector is, dus wij komen daar wel voor in aanmerking. We hebben er goede hoop op.”

Tevens werd er gesproken over noodzakelijk en niet noodzakelijke reizen, de foto’s van drukte op Schiphol en de afbreuk die deze hebben gedaan aan het imago van de reissector. Oostdam: “We hebben laten weten dat wij, vanuit de reissector, ons al tien maanden aan alle regels hebben gehouden, dat we niet uitvoeren bij een oranje reisadvies en dat we hopen dat de ministers ook in de publiciteit een keer aangeven dat de reissector zich wat dat betreft goed heeft opgesteld. Het is niet de georganiseerde reissector, maar de individuele reiziger die zich meer aan de regels moet houden. We hebben gewezen op het gebrek aan level playing field. KLM, Transavia en andere airlines vliegen gewoon naar oranje gebieden, wij kunnen dat niet en we mogen dat ook niet. Dat moet meewegen in steun die bedrijven moeten krijgen.”

Om toekomstperspectief te hebben, is er aangedrongen op testen, sneltesten en PCR-testen verplichten (en daarmee het stoppen van verplichte quarantaine). De politiek is enorm huiverig om de markt weer open te zetten en af te schalen van oranje naar geel. Wat betreft de reisadviezen is er met minister Blok gepraat, met wie regelmatig overleg is, waarbij Oostdam opmerkt dat het makkelijker is om alles op oranje te zetten dan het afschalen. “Dat wordt nog wel een dingetje. Wat ons betreft wordt er zo snel mogelijk gedifferentieerd wanneer we de piek hebben gehad. Vandaar dat we zo hameren op georganiseerd op reis gaan, dat daar de nadruk op wordt gelegd in plaats van op noodzakelijk en niet noodzakelijk.”

“Wij kunnen mensen via het georganiseerde kanaal op een veilige manier op vakantie sturen. Er is een corridor-pilot geweest van Schiphol naar Atlanta en nu is het plan in de maak om een corridor te maken naar twee leisure bestemmingen om aan te tonen dat het veilig is en mogelijk is om mensen gecontroleerd op vakantie te sturen. Dat zal uiteraard pas na de piek zijn”, aldus Oostdam. “Verder hebben we aangemoedigd om af te stappen van het verschil tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk reizen. Noodzakelijk reizen wil niet zeggen dat dat dan een veilige reis is. Wij willen dat de politiek zich focust op het verschil tussen georganiseerd en individueel reizen, tussen veilig en niet veilig reizen en afstapt van de focus op noodzakelijk en niet noodzakelijk. Als je via het georganiseerde kanaal op reis gaat, kan je veel beter via de diverse touch points die we hebben (touroperator, airline, transfer, accommodaties), gecontroleerd op vakantie dan individueel. Dat zijn we aan het uitwerken en zullen we voorleggen aan politiek Den Haag om op die manier het reizen weer op gang te brengen.”

Wie zelf vliegticket en accommodaties knipt en plakt is volgens Oostdam individueel aan het reizen. “Op die reizigers heeft niemand grip. Van reizigers die via een pakketreisaanbieder op reis gaat, weten wij met welke airline iemand vliegt, van welke transfer gebruik is gemaakt en in welke accommodatie iemand heeft gezeten. Op die manier is er veel meer grip op de klantreis. Dat is veel gecontroleerder en veiliger voor de gezondheid dan individuele reizigers. Dat moet natuurlijk niet tot in lengte van jaren zo blijven, maar in de overgangsperiode zou je landen voor dat soort type reizen op geel kunnen zetten. Het is een hele creatieve gedachte, maar het zijn ook bizarre tijden. Je zou er de data van kunnen verzamelen en kunnen aantonen hoe veilig dit is. In Duitsland hebben ze die cijfers. Daar zie je dat mensen die via het georganiseerde kanaal op vakantie zijn geweest nog minder hebben bijgedragen aan het verspreiden van het virus dan mensen die individueel op vakantie zijn gegaan.” Hoe er gecontroleerd moet worden hoe mensen hebben geboekt en of ze georganiseerd op vakantie gaan, weet Oostdam niet precies. “Je kan individueel reizen natuurlijk niet verbieden, maar je kan georganiseerd reizen wel stimuleren. Als overheid zou je kunnen communiceren om georganiseerd op reis te gaan wanneer je op reis wilt gaan.”