Als kleine jongen werd mij geleerd niet direct te reageren, maar eerst een keer tot tien te tellen.

Eerlijkheidshalve moet ik toe geven dat het inderdaad werkt, tenminste, meestal. Maar nu even niet! Ik heb tot 100 geteld, maar het helpt niet.

Waarom zult u denken. Nee, het was niet de herhaling op zondagavond van het abjecte product ‘Red Mijn Vakantie’ van Alberto Stegeman. Nee, het was de mededeling die de Autoriteit Consument & Markt (what’s in a name) maandag via de Televaag de wereld in slingerde waarin de gehele reisbranche weer eens te kakken wordt gezet, want wij allen zijn die arme consument weer eens aan het bedonderen.

Het is de grootste onzin. Na jaren van overleg met de ANVR over dit onderwerp is de Code Reisaanbiedingen tot stand gekomen waarin staat wat niet en wat wel mag. Heel duidelijk en in goede samenwerking met de branche. En wie de code niet naleeft wordt door onze eigen ANVR ontmaskerd waarop de ACM wordt geïnformeerd. Kortom, een mooi voorbeeld van zelfreinigend vermogen.

Misschien is het beter dat de bekende overtreders eens stevig worden aangepakt, in plaats van de zoveelste campagne waar een hele beroepsgroep te kakken wordt gezet.
En op basis waarvan?! Desgevraagd wil de ACM ons het rapport dat de grondslag voor deze campagne is niet laten lezen. Nee, dat blijft geheim. Volgens mij omdat men dan de campagne moet nuanceren en aan het werk moet gaan om overtreders aan te pakken.

Tom van Apeldoorn
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl