Transavia laat weten dat zij onlangs hebben geconstateerd dat er ongewenst toegang is geweest tot een mailbox van de luchtvaartmaatschappij waarbij er gegevens van 80.000 passagiers zijn gehackt die tussen 21 en 31 januari 2015 met de luchtvaartmaatschappij hebben gevlogen.

Transavia heeft melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ondanks dat het om gegevens uit begin 2015 gaat en er geen gevoelige data zoals adresgegevens, creditcard informatie en paspoortinformatie in zaten, informeert Transavia de betrokken passagiers hierover persoonlijk. De gegevens die in het bestand stonden zijn: voornaam, achternaam, geboortedatum, vluchtgegevens, boekingsnummer en services die zijn bijgeboekt zoals bagage, ski’s en rolstoelen.

“In een wereld waar steeds meer online gebeurt nemen ook cyber-security risico’s toe. Helaas zijn wij hier nu ook mee geconfronteerd. We zijn een onderzoek gestart en hebben verbeteringen doorgevoerd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Daarnaast investeren we in onze informatiebeveiliging, wat continu voor verbetering zorgt”, aldus de airline.

Transavia heeft de betrokken passagiers geïnformeerd via de hoofdboeker waarvan de airline het e-mailadres heeft. Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van Transavia en en is er een speciaal telefoonnummer geopend: +31 (0)85-0022627, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 17:00.