Acht Travel Counsellors hebben vorige week de tweedaagse Masterclass ‘Making Travel Accessible’ gevolgd op het Travel Counsellors hoofdkantoor in Den Haag. Tijdens de Masterclass waren begrip, bewustzijn en een juiste houding belangrijke onderwerpen. Travel Counsellors ziet deze Masterclass als een goed begin om Accessible Travel meer onder de aandacht te brengen.

Naar schatting zijn er wereldwijd een miljard mensen met een handicap. Wanneer je familie en vrienden hierbij optelt kom je op drie miljard mensen die direct of indirect in aanraking komen met een handicap. Met deze twee indrukwekkende cijfers begon de Masterclass, die is uitgezet in de zeven Travel Counsellors landen. De workshop werd gegeven door de Britse Travel Counsellor en Accessible Travel Expert Richard Thompson. Richard behoort bij de top 10% van beste Travel Counsellors wereldwijd en is met zijn handicap een ervaringsdeskundige op dit gebied. Hij houdt zich al 23 jaar bezig met hoe hij het in zijn eigen woorden noemt ‘de laatste grote onaangeraakte markt in de reisbranche’. Hij vertelde de Travel Counsellors over relevante wetgeving, deelde praktijkvoorbeelden, ging in op onderwerpen als angst en ongemakkelijkheden rondom Accessible Travel en leerde de Travel Counsellors hoe je een reis “toegankelijk” maakt voor iedereen. De Travel Counsellors gingen met voldoende handvatten naar huis en reageerden enthousiast.

Travel Counsellor Manon Eeken: “De masterclass was zeer leerzaam, Ik heb een goed beeld gekregen van wat Accessible Travel nou eigenlijk allemaal inhoudt en heb zin om er mee aan de slag te gaan!”

Richard Thompson, Accessible Travel Expert: “Al te lang hebben mensen met een beperking niet dezelfde kansen om hun reisambities en dromen te realiseren als mensen zonder beperking. Dit is niet alleen oneerlijk, het is ook in strijd met de Europese wetgeving inzake gelijkheid en vormt daarnaast een enorme gemiste kans voor de reisbranche. Met de unieke persoonlijke service, op maat gemaakte reizen en tientallen jaren ervaring, is Travel Counsellors de juiste organisatie om deze markt te bedienen. Deze Masterclass biedt een goede basis en stelt Travel Counsellors in staat om op een soepele en zelfverzekerde manier de reisdromen van iedereen uit te laten komen – ongeacht de mogelijkheden van de klant en ongeacht de bestemming.”

Milka van Dam (General Manager Travel Counsellors): “Het houdt niet op na de tweedaagse workshop. Wij bieden ongoing support op dit gebied vanuit het internationale hoofdkantoor in de UK. Daarnaast hebben we marketingmateriaal beschikbaar, bieden we Travel Counsellors toegang tot een forum waar men tips kan uitwisselen en zijn onze samenwerkingen met leveranciers op dit gebied continu in ontwikkeling.”