De vakantie zit er weer bijna op en ik ben zeer benieuwd naar jullie #travelporn foto’s.

Travelporn, ofwel ‘reisporno’, zal een term zijn die voor sommigen wellicht een negatieve lading heeft. Maar de meesten zullen ook zeggen dat ze er niet opgewonden van worden. Het woord is niet zo spannend als het lijkt en wordt op social media gebruikt als tag bij een foto waarvan de fotograaf vindt dat deze foto het verlangen opwekt om naar deze plek te reizen.

Iemand die wat mij betreft travelporn-achtig goed bezig is, is Kees Kooijmans met zijn reisbureau op het ss Rotterdam. Wie krijgt er geen zin in een cruise bij het plaatje van het ss Rotterdam aan de kade van de Maasstad. Als bezoeker van het legendarische schip krijg je al een zeer mooie eerste indruk van het cruisewereldje. Als je er op die plek geen zin in krijgt, dan weet ik het ook niet meer. Lekkerder kan je het begin van een cruisevakantie volgens mij niet maken.

Tegenovergesteld heb ik mijn bedenkingen bij touroperators en retailers die in de week dat de vluchtelingen op Kos uitgebreid in de media te zien zijn, op een travelporn-achtige manier het Griekse eiland blijven promoten. Of is dat helemaal niet zo gek dat zij dat doen? Nu kwam Kos uitgebreid in het nieuws, maar er zijn zoveel bestemmingen waar we met z’n allen naartoe reizen waar de mensen het in onze ogen niet al te best hebben. En ook dan maken we nog steeds onze ‘travelporn’ foto’s voor Instagram of Facebook.

Is de consument op zoek naar ‘travelporn’? Natuurlijk kunnen we niet alle consumenten over één kam scheren, maar als ik de insiders hoor is het steeds belangrijker dat een reis orgastisch lekker in elkaar steekt. En lukt dat de consument wanneer hij of zij een reis zelf probeert samen te stellen via internet? Dat ligt er natuurlijk maar net aan waar iemand (al) tevreden mee is. Moeten (zelfstandige) reisagenten de travelporn-achtige service die zij bieden goedkoop promoten onder de consument?

Haal die travelporn verslaafde consument binnen, maar bedenk goed hoe je jezelf promoot. Doe het met een ‘nobrainer’, daar mag je best wat extra voor vragen.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl