Trendrapport: aantal vakanties gaat toenemenHoewel het aantal vakanties en de bijbehorende bestedingen door de huidige crisis licht zijn gedaald, is het de stellige overtuiging van NBTC-NIPO Research dat het aantal vakanties in de toekomst weer verder zal gaan groeien. De consument, zo blijkt ook weer uit ons vakantietrendonderzoek, is nog lang niet ‘vakantiemoe’. De invulling van vakanties gaat de komende jaren echter wel veranderen, zo staat te lezen in het nieuwste vakantietrendrapport. Naast trends wordt in het trendrapport ook aandacht besteed aan een aantal mythes binnen de vakantiemarkt. Het gaat om de drie mythes ‘Vakantie in eigen land: a poor man’s holiday’, ‘Slecht zomerweer leidt tot uittocht naar het buitenland’ en ‘Vrouwen nemen de beslissing over de vakantie’.

In het vakantietrendrapport zijn de volgende twaalf trends opgenomen:
1. Het groeiende belang van vakanties
2. Steeds meer buitenlandse vakanties
3. Vaker kort gedurende het jaar
4. Maatwerk belangrijker bij boeken vakantie
5. Vakanties steeds korter voor vertrek geboekt
6. Toenemend gebruik van mobiel internet
7. Nieuwe manieren van reizen: social travelling
8. Vakantiegedrag wordt gevarieerder
9. Meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling
10. Vakanties steeds luxer
11. Toenemend belang van duurzaamheid
12. Senioren: een sterk groeiende groep op de vakantiemarkt