Vandaag werd de nieuwe AirHelp Score van beste en slechtste luchtvaartmaatschappijen, en voor het eerst luchthavens, onthuld. TUI fly Nederland is met een 10e plaats de beste Nederlandse vliegmaatschappij op de lijst.

De prestatie van TUI fly is opmerkelijk. De luchtvaartmaatschappij is nieuw in de lijst en belandt meteen in de top 10. Te danken aan een 9.1 voor punctualiteit en een 8.8 voor het verwerken van vertragingsclaims. Met een 6 op het gebied van service is er ruimte voor verbetering. Op dit gebied scoort de KLM met een 8 wel goed maar met een 7.9 voor zowel punctualiteit als claimverwerking daalde de KLM dit jaar van een vijfde plaats naar de elfde plaats. Transavia werd 20e met mooie cijfers voor zowel punctualiteit als claimverwerking maar kreeg slechts een 6 voor service.

Ook bij de score van luchthavens wordt gekeken naar punctualiteit en service, en daarnaast naar sentiment van passagiers, gemeten via social media. Voor Schiphol pakt dit minder goed uit want ondanks de dikke voldoendes voor service en punctualiteit drukt het negatieve sentiment de eindscore waardoor Schiphol met een 7.7 genoegen moet nemen met een 13e plek.